Ne mozduljon ki otthonról, elkerüli az infarktus

2009.04.22. 10:05 Módosítva: 2009-04-22 10:05:22
3 hozzászólás

Akár autót vezetünk, buszra szállunk vagy kerékpározunk a városban, megérkezés után az esetleges szívrohamnak egy órán át háromszor nagyobb a valószínűsége, mint akkor, ha ki sem mozdultunk volna otthonunkból, vagy az irodából. A városlakók szempontjából nyugtalanító adatokat az Amerikai Szív Szövetség kongresszusán ismertették német kutatók.

Augsburg városában évek óta gondos megfigyeléseket végeznek az infarktusesetek körülményeinek vizsgálatára. A KORA nyilvántartásban 1454, heveny szívinfarktus miatt kórházba szállított beteg sokféle adatát rögzítették és először azt dolgozták fel, hogy a szívroham tüneteinek megjelenése előtt a rosszullét áldozatai mivel foglalkoztak, hol tartózkodtak.

Előzőleg már közölték azokat az adatokat, hogy az infarktus bekövetkezésének esélye ötször nagyobb, ha valaki nagy fizikai erőkifejtést végez, például télen a havat lapátolja, vagy megfelelő tréning nélkül sportol. Azt is észlelték, hogy a betegek közül csaknem minden tizedik a mellkasi fájdalom előtt valamilyen formában közlekedett.

Annette Peters és munkatársai most azokat az eredményeket ismertették, melyek a szívinfarktust megelőző időszak közlekedési eseményeit foglalták össze. Kiderült, hogy az infarktusra jellemző mellkasi fájdalom kezdete előtti órában a vizsgált személyek közül sokan a városon belül közlekedtek. A kutatók azt találták, hogy ha a koszorúérbeteg ember valamilyen formában részt vesz a városi közlekedésben, a megérkezés utáni órában háromszor nagyobb a kockázata a szívrohamnak, mint akkor, ha otthon, vagy munkahelyén tevékenykedett volna. Közlekedést követően az infarktuskockázat még hat órán át fokozott marad.

Ilyen szempontból nem volt különbség a közlekedési módok között. Nemcsak annak a kockázata volt nagyobb, aki autóját vezetve keveredett a belvárosi dugóba, de hasonló esélye volt a szívrohamra annak is, aki villamossal igyekezett eljutni egyik helyről a másikra, vagy biciklizett. Voltak kiemelten veszélyeztetett csoportok: a nők, az idősebb férfiak és a munkanélküliek.

A kutatók szerint a gépjárművek kipufogógázai szerepet játszhatnak a városi közlekedés itt földerített kockázatában és ehhez hozzájárulhat a közlekedés idegesítő hatása is. (MTI)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?