Az ízek hangjait keresik
Az ízek hangzó párjait szeretnék megtalálni egy játékos internetes kísérletben: a közönségnek különböző hangmintákat kell a négy alapízzel összepárosítani. A harmonikus zene jobban kiemeli az édes ízeket, míg a disszonáns hangok a savanyút - vélik az úgynevezett multisense tudományág szakértői, akik világszerte tanulmányozzák az érzékszervek közötti kapcsolatot. Magyarországon Ízbontó címmel indul az interneten egy országos kísérlet, amelyhez Oláh Dezső Junior Prima-díjas zongoraművész és DJ Titusz szolgáltatja a zenei alapanyagot - olvasható a szervezők közleményében.
A tesztelők négy hangmintát hallgathatnak végig, miközben egy alapízt kóstolnak. A kóstolás után ki kell választani, hogy melyik dallamnál érezték legintenzívebben az adott ízt. A teszt végeredményét májusban hozzák nyilvánosságra a szervezők.
Az oldalon hallható alapíz-hangmintákat Oláh Dezső a multisense-tanulmányok által meghatározott sorvezető segítségével játszotta fel, amely többek között hangmagasság, tempó és hangszín szerint tesz különbséget az alapízek között. A szavazás lezárultával DJ Titusz a legtöbb szavazatot kapott édes és savanyú hangmintákból zenei produkciókat készít.
A multisense-kutatások célja, hogy kiderítse, bizonyos érzékszervek befolyásolása hatással van-e más érzékszervek működésére. A kutatások fő központjai az Egyesült Királyság és Argentína egyetemein vannak. Oxfordi kutatók empirikus úton bizonyították, hogy a szaglás és a hallás is befolyásolja az ízlelést, az ízek befolyásolják a vizuális észlelést (más alapízekhez más geometriai formákat társítottak a kísérlet résztvevői). Egy elsősorban fizikusokból és egy matematikus-zongoristából álló argentin kutatócsapat pedig azt is megfigyelte, hogy a négy alapízt sokkal jobban érzékeljük bizonyos típusú dallamok hallgatása közben. Kimutatták, hogy az édes ízt a moll-jellegű, szelíd, hullámzó, a savanyút a gyors, disszonáns, a keserűt a legato, míg a sós ízt a staccato közben érzékeljük leginkább.
A kísérletezés mellett számos márka, étterem, üzlet és élelmiszeripari piaci szereplő a gyakorlatban is hasznosította a kutatások eredményeit: az Helston Blumenthal nevével fémjelzett, három Michelin-csillagos Fat Duck angliai étteremben például olyan tengeri fogást állítottak össze, amelyet mind vizuális, mind hangtechnikai eszközök segítségével a lehető legautentikusabb, legtengerközelibb környezetben tálaltak vendégeiknek.
Rovataink a Facebookon