A pizza jobban motivál, mint a pénz

2016.09.02. 13:30
4 hozzászólás

Fogadjunk, hogy ha megkérdezné a főnöke, milyen jutalmat kérne a munkájáért: pénzt, pizzát vagy elismerést, rögtön az elsőt mondaná! Hát mit kezdjek én az elismeréssel, veregesse a főnök a saját vállát, nekem virítsa inkább a lóvét! Dan Ariely, a Duke Egyetem kutatója azonban egy egyszerű kísérlettel demonstrálta, hogy valójában nem pont így működünk. 

Ariely a motiváció működéséről írt könyvében számol be a kísérletéről. Az Intel egy izraeli félvezetőgyárának munkásait egy hétre négy csoportra osztotta, és mindegyiknek más jutalmat ígért a nap végén, ha teljesítik az előre meghatározott napi kvótát. Bár az egyéni hatékonyságot más tényezők is befolyásolhatják, a gyár azért jó terep egy ilyen kísérletnek, mert jól mérhető a teljesítmény: világosan látszik, ki hány darab csipet rakott össze adott napon.

Az első csoport az ígéret szerint egy "Szép munka!" szövegű sms-t kaphatott jutalmul a főnöktől, a második 30 dolláros (8500 forintos) bónuszt, a harmadik pedig egy pizzakupont. Szegény negyedik csoportnak nem ígértek semmit, ők voltak a kontrollcsoport.

Aztán mindenki munkának látott, a kutató pedig figyelte, hogy melyik csoport motivációja hogyan változik a héten. A hét elején a pizza bizonyult a legjobb jutalomnak, a pizzás csoport a kontrollcsoporthoz képest 6,7 százalékkal termelékenyebb volt. Szoros másodiknak jött be az elismerő sms. A pénzjutalom viszont csak szerény 4,9 százalékot hozott.

A hét végére viszont még jobban felborult a pálya. A pénzre számító csoport nemhogy javított volna, hanem egyenesen a tökutolsó helyre csúsztak vissza – 13,2 százalékkal rosszabbul teljesítettek még a kontrollcsoportnál is, akiknek ugye semmilyen extrát nem ígért a főnök. Viszont a kísérlet végére a pizza is visszacsúszott a második helyre, és

a végső motivációs szuperfegyvernek az egyszerű dicséret bizonyult.

A szakértők szerint az eredmény nem meglepő, ez a kísérlet is azt mutatja, hogy az az embereknek végső soron jobban esik az elismerés és a megbecsültség, mint holmi materiális javak. A külső motivációs eszközök egy idő után értelmüket vesztik, a fizetésemelésnek már éppen itt volt az ideje, a jutalmat elköltjük, a pizza is elfogy.

Ariely szerint azért az is látszik, hogy a pizza is jó motivációs erő. Sőt, eredetileg azt tervezte, hogy a pizza nem kuponnal váltható ki, hanem házhozszállítják a munkásnak, hogy ezzel még a család szemében is ő lehessen a hős, aki a kemény munkájával ingyen ételt tesz az asztalra. Persze 30 dollárból több pizzát lehetne venni, mint az egy szál kuponért, de a motiváció nem ilyen racionális dolog.