Felgyorsult a széndioxid termelődése
A légkör széndioxid-szintje gyorsabban nő, mint amire a tudósok számítottak. Tavaly tízmilliárd tonna széndioxid került a légkörbe, 35 százalékkal több, mint 1990-ben. A kiotói egyezményt aláíró országok ugyanakkor azt vállalták, hogy 2012-re a kibocsátást öt százalékkal az 1990-es szint alá viszik.
Egy nemzetközi kutatócsoport szerint a fosszilis üzemanyagok nem túl hatékony felhasználása miatt 17 százalékkal nőtt a széndioxid mennyisége, a maradék 18 százalék pedig abból ered, hogy az óceánok és szárazföldi növényzet kevesebb széndioxidot vesz fel.
Ötven évvel ezelőtt egy tonnányi kibocsátott széndioxidból hatszáz kilogramm természetes úton elnyelődött, csakhogy az elmúlt években csökkent a természet hatékonysága. Egy évvel ezelőtt már csak ötszázötven kilogramm nyelődött el, és a mennyiség folyamatosan csökken, jelentette be Pep Canadell, a Global Carbon projekt kutatója.
A tanulmány szerzői azt is sejtik, hogy mi okozza a természetes elnyelés csökkenését. A tengerek és óceánok a megváltozott széljárás, a szárazföldi növényzet pedig a gyakoribb áradások miatt tudnak kevesebb üvegházhatást okozó gázt felszívni. Emiatt a vártnál nehezebb lehet majd stabilizálni a légkör széndioxid-szintjét, állítja Corinne Le Quere, a tanulmány egyik szerzője.
Részint az okoz gondot, hogy az óceánok déli részén felerősödtek a szelek, írta a BBC, ugyanakkor az ipari szennyezés elnyelése nemcsak délen csökkent, hanem az északi féltekén is.
Amerika bekeményít
Az Egyesült Államok korábban arról volt híres, hogy félvállról vette a globális felmelegedés problémáját, de néhány előrelátó állam már komolyan foglalkozna a kérdéssel, ha Bush kormánya is mögöttük állna. Csakhogy ezen államok szerint Bush keresztbe tesz nekik, ezért arra készülnek, hogy az ügyet bíróság elé viszik.
Kalifornia már 2005-ben bejelentette, hogy szabályozná az autók széndioxid-kibocsátását, de az új törvény hatályba léptetéséhez az amerikai környezetvédelmi hivatal engedélye is szükséges, írta a New York Times. Engedély azóta sincs, és mivel New York, Massachusetts és számos más állam a kaliforniai mintát adoptálná, mind a környezetvédelmi ügynökség markában vannak. Ha most életbe lépne a törvény, a 2009-es modellekre már hatással lenne, és nehezebben lehetne eladni a benzinzabáló, nem túl hatékony kisterepjárókat.