Vendel

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Csiga vagy kullancs volt a kocsányos szemű őslény?

2005.08.19. 11:15
Egy különös, 525 millió éves lelet zavarta meg a tudósokat - a lény eddig úgy tűnik, egyik létező állati csoporthoz sem tartozik. Most azon vitáznak a kutatók, milyen rendszertani kategóriába sorolják.

Az állat a korai kambriumi időszakból származik, amerikai és kínai akadémikusok szerint egy mára kihalt, a puhatestűek törzséhez hasonló egyednek tűnik, más kutatók azonban úgy vélik, hogy az élőlény valami korai ízeltlábú, esetleg kullancsszerű egyed lehet.

Kocsányos szemek

Az 5-10 centi hosszú leletet a kínai Anningban találták, írja a BBC. Az állat lapos testét vízszintes uszonyok keresztezik, a kutatók szerint ezekkel mozgott a tengerfenéken az amúgy fejlett érzékszervekkel rendelkező állat - kocsányon lógó szemei is segítették a tájékozódásban.

Az a baj a Vetustodermis planus nevű lelettel, hogy nincs semmilyen speciális tulajdonsága, vagy feltűnő jellege, amely alapján bármelyik rendszertani csoportba pontosan és kétségek nélkül be lehetne sorolni. Először 1979-ben írták le a Vetustodermist, és a kullancsok csoportjába sorolták. Később azonban több kutató érvelt ez ellen az osztályozás ellen, szerintük inkább ízeltlábú vagy puhatestű állatról van szó.

Csúszós

A legfrissebb tanulmány szerint az élőlény közelebb áll a puhatestűekhez, leginkább azért, mert a csigákéhoz hasonló lapos csúszólába van. Ennek ellenére nem egyértelmű a helyzet. "Az egyedeket speciális karakterjegyek alapján szokás besorolni, és jelenleg egyetlen állatot sem ismerünk amely, a Vetustodermishez hasonló karakterjegyekkel rendelkezik" - nyilatkozta David Bottjer, a Dél-Kalifornia Egyetem professzora, a tanulmány egyik szerzője.

Éppen ezért a tudósok ahelyett, hogy erőszakkal besorolják egy már létező fajba a különös élőlényt, inkább azt tervezik, hogy új csoportként írják le, amely a kambriumi időszakban élte virágkorát, majd eltűnt.

Evolúciós fa

Jonathan Todd, a londoni természettudományi múzeum paleontológusa szerint korai lenne egy új csoportot kitalálni a Vetustodermisnek. "Néhány kutató szerint sokkal több törzs volt a kambriumban, és minden egyes alkalommal, amikor érdekes élőlényt találnak, azt gondolják, nyilván új törzsbe tartozik" - nyilatkozta Todd.

Ahelyett, hogy újabb csoportokat kreálnának a lelkes tudósok, Jonathan Todd szerint inkább azt kellene megtalálni, hogy a Vetustodermis melyik magasabb szintű evolúciós csoportba illeszkedik. Vagyis, ha valóban külön rendszertani csoportról van szó, akkor az vajon az ízeltlábúakhoz, vagy a puhatestűekhez csatlakozik-e.