Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Génmutáció miatt fogékonyabb drogfüggők?

2002.06.13. 15:45
A drogok használatában gének gyakori mutációja is felelőssé tehető. Erre a következtetésre jutottak a kaliforniai Scripps kutatóintézet tudósai. Egy különböző tesztszemélyeken végzett átfogó tanulmány keretében sikerült kimutatni, hogy a drogos problémákkal küszködő emberek gyakrabban rendelkeztek egy bizonyos génmutációval, mint tiszta sorstársaik.
Több mint ezer embert kérdeztek meg az illegális drogok, alkohol és nikotin használatáról. A kutatási eredmények szerint az illegális drogokat fogyasztó személyek négyszer gyakrabban rendelkeztek egy mutáns gén kétféle változatával, mint az alkohol és drogmentesen élő kontrollcsoport.

A megkérdezett emberek kereken 3,7 százaléka a gén kettős mutációját mutatta. Ez a bizonyos gén a FAAH enzim kódolásáért felelős, amely az endogén (szervezeten belül képződő) cannabinoidok inaktívvá tételét végzi. Az endogén cannabinoidok ugyanazokra a neuroreceptorokra hatnak, mint a marihuána pszichoaktív komponensei.

Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy ez az enzim szerepet játszik a kábítószertől való függőségben. Roger Pertwee, az aberdeeni egyetem neurofarmakológus professzora úgy véli, hogy a genetikai mutációban szenvedő emberek több cannabinoidot igényelnek a feldobottság érzésének eléréséhez, mint akiknél nem jelentkezik a genetikai elváltozás

A kutató szerint a kábítószerrel való visszaéléses esetek 40-60 százaléka genetikai problémákra visszavezethető. A Scripps intézet DNS vizsgálatai szerint a drogfüggők 16 százalékánál jelentkezett a genetikai mutáció. Ezzel szemben az alkohol- és kábítószer-problémával nem küzdő személyek közül csak 4 százalék rendelkezett a kétféle hibás génmutációval.

A kutatócsoport ugyan megtalálta a drogokkal való visszaélések és a génhiba közötti összefüggést, de az amerikai tudományos akadémia szakmai lapjában (Proceedings of the National Academy of Sciences) azzal érvelnek, hogy esetleg az eredmények más interpretációja is létezhet. A Scripps intézet kutatói azt remélik, legalább arra fényt deríthetnek, az emberek közül kiket fenyeget erősebben a drogfüggőség.