László
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Mágnessel kezelnék a szívrohamot

2012.07.20. 17:57

Francia kutatók új módszert dolgoztak ki a szívroham következményeinek őssejtekkel való kezelésére: a szív fölé beültetett mágnes segítségével vonzzák oda a vasoxidos nanorészecskékkel kezelt őssejteket a károsodott szívizomhoz.

A szívroham következményeit évek óta próbálják különböző eredetű őssejtekkel kezelni, de a különleges sejteket nehéz megfelelő számban eljuttatni a kezelést igénylő szívterületre. Párizsban Philippe Menasche és munkatársai évek óta foglalkoznak a problémával. Most állatkísérletekkel vizsgálták, hogyan lehet a szívinfarktus következtében elpusztult sejtszövetet ilyen új sejtekkel pótolni. Előző kísérleteik azt jelezték, hogy a véráramba bejuttatott őssejtekből nagyon kevés kerül a szívizomba, ahol ténylegesen szükség volna rájuk.

A kutatók úgy gondolják, ha sikerül az őssejteket mágnesessé tenni, akkor a szív fölé bevarrt mágnes odavonzza ezeket a sejteket, és így beépülnek éppen oda, ahol az elhalt sejteket pótolni tudják. A patkányszív egy-egy koszorúerének lekötésével olyan helyzetet hoztak létre, mint emberi szívinfarktus esetén történik. A mellkas bőre alá, a szív fölé kis mágnest varrtak, majd beadták a különleges őssejteket.

Az őssejtek azért voltak különlegesek, mert vasoxid nanorészecskékkel mágnesessé tették őket. A kísérleti állatok szívét egy nap múlva tanulmányozták az egyik legérzékenyebb vizsgálati technikával, mágneses rezonancia képalkotással. Ez bizonyította, hogy a mágnesessé tett őssejtek a külső mágnes hatására tízszer nagyobb mennyiségben jutottak el a szív azon területére, ahová a kutatók beültetni kívánták.

A munkacsoport, amelynek tanulmányát a Cell Transplantation legújabb száma közölte, hangsúlyozta, hogy további vizsgálatokra van szükség. Mivel ebben az első kísérletben aránylag kevés sejtet adtak be, ezért nagyobb adaggal a hatás valószínűleg növelhető. Ha igazolták, hogy a módszernek nincs hátránya, viszont segíti az elhalt szívizom gyógyulását, elindulhatnak az emberen történő vizsgálatok is.