Aszpirintól nő az időskori vakság kockázata

2013.01.22. 16:55

Világszerte sok milió ember szed rendszeresen aszpirint a jótékony hatásai miatt, a gyógyszer ugyanis csökkenti a szívinfarktus, a szélütés és a rák kialakulásának kockázatát. Ugyanakkor egy friss tanulmány az egyik káros hatására is rámutat: az aszpirin elősegítheti az időskori makuladegeneráció (AMD) kialakulását. A visszafordíthatatlan kór a látás fokozatos romlásával, végső esetben teljes megvakulással jár.

Az aszpirin hatását vizsgáló ausztrál kutatócsoport 15 éven át követett nyomon körülbelül 2400 középkorú embert, és ez alapján vonták le a következtetéseiket. A legalább 49 éves résztvevők közül 257-en heti rendszerességgel fogyasztottak aszpirint, a többiek csak alkalmanként. Az utóbbi csoportnak a 3,7 százalékánál alakult ki AMD, míg a rendszeres fogyasztók körében 9,4 százaléknak romlott a látása.

Az orvosoknak érdemes mérlegelniük, hogy előírják-e az aszpirin szedését, különösen akkor, ha a páciens egyik szemén már kialakult az AMD. Azt azonban a brit Telegraph által idézett orvosok is elismerik, hogy pontosabb tanulmányokra van szükség, hogy egyértelműen bebizonyosodjon az aszpirin és a megvakulás közötti kapcsolat. Egy szívinfartus kockázata esetén pedig több szólhat az aszpirin mellett, mint ellene. Az AMD-t kezelni is lehet, ha időben észlelik a kifejlődését.

Egyébként az aszpirinnek más mellékhatásai is vannak, például növeli bélrendszeri vérzés kockázatát, ami fekélyek kialakulásához vezethet.



  • Hírek
  • Hírek