Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

A vörös hús káros az egészségre

2013.04.08. 17:16

Amerikai kutatók a vörös hús egy olyan kémiai összetevőjét tudták kimutatni, ami megmagyarázhatja, hogy a szalonna vagy a steak miért káros a szívre. A Nature Medicine-ben publikált tanulmány szerint a vörös húsban található karnitin bomlásnak indul a belekben. A karnitin bomlása olyan eseménysort indít el, ami a koleszterinszint megnövekedéséhez vezet, ami viszont szívproblémákat okozhat. A dietetikusok szerint egészségügyi kockázatokkal járhat, ha az emberek karnitintartalmú ételeket és étrendkiegészítőket fogyasztanak.

Dr. Stanley Hazen, a kutatás vezetője a BBC-nek elmondta, hogy nem csupán a koleszterin és a telített zsírok fogyasztása okozhat szív- és érrendszeri panaszokat. Az egerekkel és emberekkel végzett kísérletek kimutatták, hogy a belekben található baktériumok a karnitin lebontásakor egy TMAO (trimetilamin-oxid) nevű gázt képeznek a májban. A tanulmány során a kutatók megállapították, hogy a TMAO keletkezése hozzájárul ahhoz, hogy a zsír lerakódjon az erekben, ami szívproblémákhoz, illetve halálhoz vezethet.

A TMAO szerepét Dr. Hazen szerint sokszor alábecsülik. Bár a trimetilamin-oxid csak salakanyag, nagyban befolyásolja az anyagcserét, és a koleszterin lerakódásában is kiemelt szerepet játszik. Az új kutatási eredmények tehát alátámasztják, hogy a vörös hús nem egészséges: dr. Hazen szerint legfeljebb minden második héten egy alkalommal javasolt a fogyasztása.

A Cleveland Klinika kutatója azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a probiotikus joghurtok fogyasztása csökkentheti a vöröshús-fogyasztásból fakadó egészségügyi kockázatot. Ezek a joghurtok ugyanis csökkentik a bélben a karnitinen élő baktériumok számát, így elméletileg csökkenthetik a vöröshús-fogyasztással kapcsolatos ártalmakat.