Hedvig

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Működik a magyar kutatók maláriadetektora

000 Nic6216539
2014.05.19. 09:15

Még 2013-ban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fizika Tanszékén kifejlesztettek egy hordozható maláriadiagnosztikai eszközt, amely új elv alapján, magneto-optikai módszerrel képes kimutatni a kórokozók jelenlétét a vérben. Az eredményeket akkor közölte a Nature Scientific Reports, ezután több kutatóintézet megkereste a magyar szakembereket.

A portugál Institutode Medicina Molecular és az ausztrál Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research kutatóintézetek biológusaival létrejött együttműködés új eredményeket hozott. Az ezekről szóló szakcikk a Plos One tudományos folyóiratban jelent meg.

A projektben résztvevő BME-s doktoranduszok, Butykai Ádám, Molnár András és Orbán Ágnes beüzemelték a lisszaboni Instituto de Medicina Molecular kutatóintézetben a diagnosztikai berendezés hordozható változatát, és méréseket végeztek malária kórokozókkal fertőzött sejtkultúrákból készített vérmintákon. Kiderült, hogy az eszköz már a paraziták legkorábbi életszakaszában is képes kimutatni a fertőzést, így alkalmas lehet klinikai és terepi diagnózisra is.

A kísérletekből kiderült, hogy az eszköz olcsó és hatékony alternatíva lehet új, malária elleni gyógyszerek tesztelésére. Az ilyen gyógyszerek hatóanyagainak tesztelése napjaink egyik kiemelt kutatási területe, ugyanis a kórokozók gyors alkalmazkodási képessége miatt a XX. században a legtöbb tömegesen alkalmazott gyógyszerrel szemben ellenálló változatok jelentek meg.

malaria
Fotó: Kézsmárki Zoltán / physik.uni-augsburg.de

Az eszközt már élesben is letesztelték, sikeresen diagnosztizált maláriás betegeket a lisszaboni Santa Maria kórházban. A napokban beüzemelik a továbbfejlesztett prototípust a University of Western Australia maláriakutató-intézetében, ahol a malária elleni gyógyszerek hatását vizsgálják majd fertőzött vérmintákon.

A kutatócsoport vezetője, Kézsmárki István jelenleg az Augsburgi Egyetem vendégprofesszora. Az idei Lendület program egyik nyerteseként hazatér a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem Fizika Tanszékére, ahol fiatal kollégáival együtt folytatják a maláriadiagnosztikai kutatásaikat. A közeljövőben Magyarországon egyedülálló maláriakutató-labor hoznak létre.