Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tanuljon nyelveket, nem fog elhülyülni

2014.06.02. 13:46

Egy új kutatás szerint lassíthatja az agy öregedését a nyelvtanulás, sőt az idegen nyelv felnőtt kori elsajátítása is – írja az MTI. Az Annals of Neurology legújabb számában megjelent tanulmány szerint a vizsgálatban részt vett 262 személy olvasása, beszédének gördülékenysége és az intelligenciája is javult; őket először 11 éves korukban, majd a hetvenes éveikben vizsgálták meg.

Korábbi kutatási eredmények már utaltak rá, hogy a kétnyelvűség évekkel későbbre halaszthatja a mentális képességek hanyatlását. Az új tanulmány fő kérdése az volt, vajon az új nyelv megtanulása javít-e a gondolkodási-megismerési képességeken, vagy a jobb kognitív adottságú emberek nagyobb eséllyel tanulnak-e meg idegen nyelveket.

Idősebbek is elkezdhetik

A kutatásban részt vevő 262, Edinburgh-i születésű ember intelligenciatesztjének adatait vizsgálta meg az Edinburgh-i Egyetem agyi öregedéssel és kognitív betegségekkel foglalkozó központjának kutatója, Thomas Bak.

  • A teszteket a résztvevők 11 éves korában végezték.
  • Az alanyokat megvizsgálták a hetvenes életéveikben is, 2008 és 2010 között. 
  • Az angolon kívül mindannyian beszéltek még egy vagy több nyelvet.
  • A csoportból 195-en 18 éves koruk előtt tanultak meg egy idegen nyelvet, 65-en ezután.

A vizsgálat adatai szerint azok, akik két vagy több nyelvet beszéltek, sokkal jobb gondolkodási képességekkel rendelkeztek, mint amit az alapteszt szerint várhattak volna. A nyelvtanulás leginkább az általános intelligenciát és az olvasást befolyásolta.

A hatások azoknál is mérhetők voltak, akik nem a gyerekkorukban, hanem később kezdtek el második nyelvet tanulni. Bak szerint a figyelemben, az összpontosításban és a beszéd gördülékenységében jelentkezett javulást nem lehet az eredeti intelligenciával magyarázni.