Luca, Ottilia

Fiúszúnyogokkal harcolnak a malária ellen

2014.06.11. 10:54

Londoni kutatók új fegyvert fejlesztettek ki a malária ellen: szúnyogok örökítőanyagát úgy manipulálták, hogy azok a laborban ezután szinte csak hím utódokat nemzettek. Ennek hála néhány nemzedéken belül kihal a populáció.

A malária kórokozója kizárólag bizonyos nőstény szúnyogok csípésével terjed az emberre, ebből indultak ki a kór ellen új módszereket kereső tudósok - írja az MTI. A kutatás azonban még a legelején jár, hangsúlyozta Robert Galizi, az Imperial College munkatársa.

A tudósok egy enzim segítségével működésképtelenné tették a hím szúnyogok szinte összes, X-kromoszómát hordozó spermiumát, így nőstény szúnyog alig született. Az első laborkísérletek során a génmódosított hím szúnyogok utódainak 95 százaléka hím lett. Ezzel először sikerült egy szúnyogpopuláció nemi arányát befolyásolni.

A tudósok a génmódosított rovarokat összekeverték öt normális populációval, és ezekből négy populáció 6 nemzedéken belül kihalt a nőstények hiánya miatt. A kutatóknak az az elképzelése, hogy ezzel a módszerrel pusztítják el a maláriát terjesztő szúnyogokat a természetben. A tanulmány nem vizsgálta, milyen hatással lehet az eljárás a környezetre.

„Az eredmények azért reménykeltőek, mert a folyamat önfenntartó. Ha a módosított szúnyogokat a többi közé eresztik, azok főként fiúkat nemzenek, melyeknek szintén csak hím utódaik lesznek, így tulajdonképpen maguk a szúnyogok végzik el helyettünk a munkát” - mondta Nikolai Windbichler, a tanulmány egyik vezető szerzője.

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) adatai alapján a malária évente több mint 600 ezer ember halálát okozza. Körülbelül 90 százalékuk öt év alatti afrikai kisgyerek. A kórokozó igen fertőző, ezért nehéz ellene felvenni a harcot.