Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Új eszköz a hasnyálmirigyrák felismerésére

2017.02.07. 14:03

Új diagnosztikai tesztet fejlesztett ki a hasnyálmirigyrák korai felfedezésére egy amerikai kutatóintézet, a szakemberek bíznak abban, hogy kísérleteik eljutnak oda, hogy az eljárást két-három év múlva engedélyeztessék az amerikai gyógyszerhatósággal (FDA), írja az MTI.

A hasnyálmirigyrák agresszivitása miatt és a hatásos kezelés hiányában az egyik leghalálosabb daganattípus, a betegség korai szakaszában nincsenek jellegzetes tünetei, ezért általában előrehaladott állapotban fedezik csak fel. A betegek mintegy 80 százaléka a diagnózis felállítása után egy éven belül meghal.

A Nature Biomedical Engineering című tudományos folyóiratban hétfőn közölt tanulmányukban amerikai és kínai kutatók bemutatták azt az olcsó és nagyon érzékeny tesztet, amely lehetővé teszi a hasnyálmirigyrák korai diagnosztizálását. Technikájuk a sejtek által kibocsátott hólyagocskák, az extracelluláris vesiculák (EV) precíz észlelésén alapul.

"A hasnyálmirigyrák egyike azon daganattípusoknak, amelyek esetében nagy szükségünk van egy úgynevezett tumormarkerre, vagyis jelzőanyagra a korai felismeréshez" - hangoztatta Tony Hu, a tanulmány vezető szerzője.

A kínai és amerikai tudósok által kidolgozott teszt egy ilyen biomarker - az EphA2 fehérje - észlelésén alapul a sejtek által kibocsátott hólyagocskákban.

Ezek a membránnal körülvett gömböcskék szerepet játszanak a sejtek közötti kommunikációban, az immunszabályozásban, a véralvadásban és súlyos betegségek, köztük daganatos betegségek kialakulásában.

Tanulmányukban a szakemberek olyan, daganatokból származó extracelluláris vesiculák észlelésének módját mutatták be, amelyek hordozták ezt a fehérjét, a hasnyálmirigyrák árulkodó markerét. A fehérje pontos észlelése lehet a hasnyálmirigyrák korai felfedezésének kulcsa.

Jelenleg is létezik egy tumormarker, a CA 19-9, de az nem elég érzékeny és specifikus ahhoz, hogy rákszűrésre használják. A CA 19-9 segít megkülönböztetni a hasnyálmirigy- és az epevezetékrákot más nem rákos állapotoktól, például a hasnyálmirigy-gyulladástól. Jól alkalmazható a hasnyálmirigyrák kezelésekor a hatásosság megfigyelésében.

Az új teszt jóval hatásosabb, kis létszámú klinikai próbáiban 48 egészséges, 48 hasnyálmirigy-gyulladásos és 59 korai vagy előrehaladott hasnyálmirigyrákban szenvedő beteg vett részt. A tesz több mint 85 százalékos pontossággal azonosította a hasnyálmirigyrákot.

A szakemberek egy nagyobb léptékű tanulmányban fogják ellenőrizni eredményeiket. Tony Hu úgy véli, hogy 2-3 év múlva szerezhetik meg az amerikai gyógyszerhatóság engedélyét a mindennapos alkalmazáshoz.