Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Rájöttek, miért halunk bele a légszennyezésbe

2017.04.27. 09:21

Súlyos egészségügyi problémákat okozhatnak a levegőben szálló, például a járművek által kibocsátott szennyező nanorészecskék: belélegezve a tüdőbe és a vérkeringésbe jutnak, ahol növelik a szívroham és a szélütés kialakulásának kockázatát – közölték brit kutatók csütörtökön.

A tudomány számára régóta ismert tény, hogy a légszennyezettség komoly kockázatot jelent az egészségre, és növeli a végzetes szívrohamok és a szélütés kialakulásának esélyét. Mostanáig azonban a kutatók nem tudták, pontosan hogyan befolyásolják a szív egészségét a tüdőbe belélegzett részecskék. A szakértők most ártalmatlan, nagyon finom aranyrészecskéket használtak a kutatásukban, hogy első alkalommal kövessék végig, mi történik, ha az emberek belélegzik ezeket a nanorészecskéket, hogyan haladnak át a tüdőn és jutnak be a vérbe.

Az ACS Nano szaklapban szerdán bemutatott tanulmány szerint a belélegzett levegőben lévő részecskék a vérbe kerülve a test különböző részeibe, köztük az artériákba, a vérerekbe és a szívbe is eljutnak. Eredményeik londoni bemutatásakor a kutatók elmondták: a legaggasztóbb az, hogy a nanorészecskék felhalmozódnak a már szívkoszorúér-betegségben szenvedők sérült ereiben, így növelik a szívroham kialakulásának kockázatát.

A kutatócsapat egy speciális technikát alkalmazva követte végig az ártalmatlan arany nanorészecskék útját, amelyeket az önkéntes résztvevők a levegővel együtt belélegeztek. Megállapították, hogy

a nanorészecskék 24 óra alatt képesek a tüdőből a vérkeringésbe vándorolni és három hónappal később is észlelhetők.

A tudósok műtéti úton eltávolított plakkokat is elemeztek szélütésre esélyes embereknél. Megállapították: a nanorészecskék gyakran felhalmozódnak a vérerek belsejében növekvő zsíros lerakódásokban, így okoznak szívrohamot és agyvérzést.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslései szerint a kültéri levegő szennyezettsége városokban és vidéken világszerte három millió ember korai halálát okozta 2012-ben.