Lukács

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Rájöttek, mi védi a férfiakat a szklerózis multiplextől

2018.02.01. 08:39

Amerikai kutatók megtalálták azt a molekulát, amely miatt kevesebb férfi szenved szklerózis multiplexben (SM), mint ahány nő – írja az MTI az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) megjelent tanulmány nyomán.

A szklerózis multiplex a központi idegrendszer gyulladásos autoimmun betegsége, amely során károsodik az agy és a gerincvelő idegsejtjeit védő velőshüvely. A védőburok szétesése miatt zavar támad az idegrendszer kommunikációs rendszerében: lelassul vagy megszűnik az ingerületátvitel, látási, érzékelési, mozgási és esetenként pszichiátriai problémákat okozva.

Nőknél három-négyszer nagyobb gyakorisággal jelentkezik a kór, mint a férfiaknál. A jelenség egyik ismert oka a férfiak magas testoszteronszintjének védő hatása. A tudósok kiderítették, milyen mechanizmus teszi lehetővé a védelmet: a betegség egérmodelljén azonosították a tesztoszteron hormon irányításával termelődő molekulát, amely valószínűleg védi a férfiakat a szklerózis multiplex ellen.

A tesztoszteron hatására az immunsejtek egy fajtája, az úgynevezett hízósejtek vagy masztociták egy védő molekulát, az úgynevezett citokin IL-33-at kezdik termelni a hím egerekben.  Ez a molekula olyan anyagokat vált ki, amelyek megakadályozzák egy másik immunsejtfajta, a Th17 kialakulását, amely közvetlenül a velőshüvelyt támadhatja meg.  A beteg nőstény egerekben több Th17 alakult ki. Amikor megkapták az IL-33 molekulát, a velőshüvely károsodása, így a tüneteik is megszűntek.

Ez lehet az oka, hogy a férfiaknál mind a szklerózis multiplex, mind más autoimmun betegségek ritkábban fordulnak elő. Az eredmények teljesen új SM-kezelésekhez vezethetnek, amelyekre óriási szükség van

– összegezte Melissa Brown, a kutatás vezetője, a chicagói Northwestern Orvostudományi Egyetem immunológusa, mikrobiológusa.

Egyébként korábban a tesztoszteron védő hatásának mechanizmusát egy véletlennek köszönhetően fedezték fel: egy kísérletben hím egereket használtak nőstények helyett, mert az egyik hallgató még nem tudta a nemeket megkülönböztetni egymástól.