Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hollywood a dohánygyárak reklámhordozója

2002.03.12. 10:03
Az amerikai dohányipar évtizedekig gazdaságilag együttműködött Hollywooddal, hogy a termékeik láthatóak legyenek a mozi- és tévéfilmekben. A San Francisco-i Kalifornia Egyetemen egy most nyilvánosságra hozott tanulmányban kimutatták az amerikai filmipar és dohánygyárak között kiépült kapcsolatokat.
Curtis Mekemson és Stanton A. Glantz a "Hogyan építette ki a dohányipar a Hollywooddal való kapcsolatát" címet viselő tanulmányában a Philip Morris, RJ Reynolds, American Tobacco és a Brown & Williams dohányipari konszernek eddig titkos dokumentumait elemezték.

Világméretű dohányipari összeesküvés

Bár a filmben felbukkanó cigaretta nem számít újdonságnak, a két szerző első lépésben dokumentumokkal támasztja alá, milyen célzott stratégiát követtek a dohánycégek, hogy a filmeken keresztül fellendítsék a dohányzást.

A "product placement", vagyis termékelhelyezés néven ismert jelenségnek (lehetőségnek) a dohánycégek vezetőségében a lehető legnagyobb figyelmet szentelik. A múlt század 90-es éveiben, jórészt az amerikai dohányzásellenes lobbi nyomására, fokozatosan felhagytak ezzel a gyakorlattal - állítja a dohányipar.

A tanulmány szerzői kétségbe vonják az állítás valóságtartalmát. A filmekben a cigaretta a 90-es években ismét előretört. A dohányipar a 80-as években is tagadta a Hollywooddal való gazdasági összefonódást, de eközben heves "product placement" kampányok folytak - áll a tanulmányban.

Haverok, buli, cigi

A dohányipar a mozi- és tévéfilmeket mindenekelőtt arra használta, hogy a dohányzást a jókedvvel, lazasággal, szexszel, hatalommal és a kalanddal kössék össze. Ezáltal reményeik szerint növekedhetett a dohányzás társadalmi elfogadottsága.

Fight Club
A Hollywood és a dohánygyárak közötti együttműködés részben a filmek fellegvárának kezdeményezésére fejlődött, hogy csökkenhessenek a gyártási költségek vagy erősödjön a filmek valósághűsége. De nem volt ritka a konszernek részéről a célzott befolyásolás sem. A Philip Morris a hetvenes években kezdte a célzott product placementet.

A tanulmány többek közt idézi Hamish Maxwell, a Phillip Morris International elnökének beszédét 1983-ból: "Dohányzásellenes csoportok máris sikereket értek el azzal, hogy rontsák a dohányzás társadalmi elfogadottságát. A dohányzást időszerűtlenként és egészségre károsként festik le. Minden kreatív lehetőséget meg kell ahhoz ragadnunk, hogy megfordítsuk ezt a rombolási folyamatot."

Filmsztárok szájába helyezett termékek

Kevin Spacey
Egy 1989-es marketingterv büszkén jelenti: "Láthattuk dohányozni a Wall Street, a Crocodile Dundee és a Roger Nyúl hőseit. Füstölgő cigarettával jelenik meg a nyilvánosság előtt Mickey Rourke, Mel Gibson és Goldie Hawn. A filmek és a hírességek nagyobb hatással vannak a fogyasztókra, mint bármely hirdetési plakát."

A hetvenes és nyolcvanas években megfigyelhető volt a filmekben a dohányzás visszaszorulása. (Ekkor volt az is, hogy autóba szállva a hősöknek látványosan be kellett kapcsolniuk a biztonsági övet. A szerk.) A 90-es években ez a tendencia megfordult.

A tanulmányt záró összefoglalásban a szerzők annak a meggyőződésüknek adnak hangot, hogy a dohánykonszernek, amíg ez a lehetőség számukra nyitva áll, továbbra is használni fogják ezt a nagy befolyással bíró promóciós eszközt.