Lázár, Olimpia

Ötven éven belül eltűnhetnek a tenger gyümölcsei

2006.11.03. 12:48
Néhány évtized múlva már csak a múlt emléke lehet a kagylós spagetti, az aprórákos pizza és a tonhalsteak, állítják amerikai környezetkutatók a Science pénteki számában. A tudósok szerint még nem késő tenni ez ellen.

A most megjelent tanulmányt négy év kutatómunka előzte meg, amelyre egy amerikai alapítvány adott megbízást. A projektben résztvevő ökológusok 32 ellenőrzött kísérletet végeztek el, és 48 védett tengeri övezetről készült több korábbi tanulmány eredményeit elemezték tovább. A kapott értékeket összevetették az amerikai Élelmezési és Mezőgazdasági Szövetség halászati adataival, 12 tengerparti régió esetében pedig 1000 évre visszamenően vizsgálták a halászati szokásokat és feljegyzéseket.

"Mára az ehető tengeri fajok 29 százaléka veszélyeztetett lett" - nyilatkozta az átfogó tanulmány vezető szerzője, Boris Worm, a halifaxi Dalhousie Egyetem tudósa. "Ez azt jelenti, hogy a halászatuk legalább 90 százalékkal csökkent. Nyilvánvaló trend jele ez, és ha folytatódik, 2048-ra minden hal és ehető tengeri állat populációja hasonló mértékben megritkul."

Worm szerint minden tudóstársát sokkolta, mennyire könyörtelenül fogyatkozik a tengeri fajok állománya. "A valóság a legrosszabb elképzeléseinket is felülmúlta" - nyilatkozta a CNN-nek. A kutató úgy véli, leginkább a túlzott halászat és a környezetszennyezés tehető felelőssé a szomorú tendenciáért.

A tudós szerint még meg lehetne előzni a katasztrófát, de azonnal el kellene kezdeni változtatni a halgazdálkodási szokásokon. A legfontosabb az lenne, hogy egyes fajok "menedzselése" helyett a szakemberek a teljes ökoszisztémát gondozzák. Emellett szigorúbb környezetvédelmi szankciókat is be kellene vezetni.

Az amerikai Nemzeti Halászati Intézet nem osztja a tudósok aggályait, szerintük "természetes, hogy némi fluktuáció jelentkezik halállományban". Az intézet illetékesei a precízebb, csak egyes fajokra kiterjedő modern halászati módszerekben látják a megoldást.

Drasztikus változtatásokat egyébként csak nagy áldozatok árán lehetne elérni. A tengeri étel egyre népszerűbb Amerikában, a halászat pedig világszerte 80 milliárd dolláros üzlet, amely 200 millió embernek ad munkát. Ezen kívül több mint egymilliárd embernek - közülük sokan szegények - a hal jelenti a fő fehérjeforrást.