Lukács

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Fogakat növesztettek egerekben

2007.02.21. 10:30
A Tokiói Tudományegyetem kutatói sikeresen növesztették vissza fogat felnőtt egerekben. A technológia állításuk szerint máj és vese reprodukálására is alkalmas, tudóstársaik azonban nem osztják ezt a véleményt.

A japán kutatók a Nature Methods című tudományos lapban publikálták felfedezésüket. A cikkben leírják, hogy egyszerű, de az őssejteknél fejlettebb mezenhimális és epiteliális sejteket vettek egérembriókból (e sejttípusokból épül fel a fog). A sejteket úgy stimulálták, hogy sokszorozódjanak, majd az egész tenyészetet kollagén gélbe fecskendezték.

Nőni fog

A gélben napokon belül fogkezdemények alakultak ki, amelyeket a tudósok felnőtt egerek fogüregeibe ültettek be. Ezek ott teljes fogakká fejlődtek, egészséges vérellátást és idegeket is fejlesztettek maguknak. Az eredmény a kutatócsoportot vezető Cudzsi Takasi professzor szerint nagy előrelépés, mivel először sikerült fogüregben visszanöveszteni a fogakat (egy korábbi kísérlet során egerek veséiben sikerült fogakat tenyészteni). Mivel a mezenhimális és epiteliális sejtek a szervezetben máshol is megtalálhatók, a professzor úgy véli, ez a technológia más területeken is beválhat. Cudzsi szerint a módszerével emberi fogak mellett hajat is vissza lehet növeszteni (egerek bajszát már pótolták ily módon), sőt vesét és májat is lehetne reprodukálni.

A japánok eredménye nem aratott osztatlan sikert. Paul Sharpe, a Kings College London kutatója azt kifogásolta a New Scientistnek, hogy a kollagén gél felesleges kitérő, a sejttenyészetet lehetne azonnal a fogüregbe is ültetni. Pamela Yelick, a bostoni Tufts University professzora pedig azt kritizálta, hogy a fogak nem fejlődtek ki eléggé, a foggyökerek különösen kezdetlegesek maradtak. "Ez semmivel sem nagyobb eredmény, mint amit mi értünk el" – kommentálta a felfedezést Yelick a Forbesnak. Yelick és biomérnökökből álló csapata szintén fogak reprodukálásával kísérletezik.