A közlekedés általános háttérzajából ki lehet szűrni egy adott jármű motorjának zaját, és ebből meghatározható a haladási sebesség. A mérőműszer építői, a Tennessee egyetem és a Battelle intézet kutatói szerint azt is meg lehet állapítani, hogy az engedélyezettnél több rakomány van-e egy teherautón.
A műszer digitális szűrők segítségével dolgozik, a befogott hangmintából így képes kiemelni a zavaró jeleket. Így végül a kakofóniából csak az éppen mért jármű motorzaja marad meg. A rendszer a hangmagasság változásából, vagyis a Doppler-effektust használva állapítja meg a sebességet, írta a Wissenschaft.de híroldal.
Nem jelzi a detektor
A kutatók már az első gyakorlati tesztek során néhány százalékos pontossággal meg tudták határozni a közeledő jármű sebességét. A berendezés előnye, hogy nem feltűnő. A mikrofonok könnyedén elrejthetők a közlekedési táblákban, miközben nem érzékelik az elterjedt radardetektorok.
Az új elven működő sebességmérő a teherautók összsúlyát is képes megállapítani, állítják a kutatók. A rendszer ugyanis nem csak a motor fordulatszámát állapítja meg, de az alkalmazott motortípus jellegzetes hangját is felismeri. Ha például egy ismert meredekségű emelkedőn vetik be, a berendezés a sebességből, a fordulatszámból és a motor típusából képes következtetni a közeledő jármű összsúlyára.