Ábrahám

A Bobokat kerekebbeknek véljük, mint a Timeket

2007.05.24. 14:15
A Miami Egyetem kutatói tudományos magyarázattal szolgáltak arra, hogy bizonyos neveket miért jegyzünk meg jobban, mint másokat. A kísérlet során az is kiderült, meghatározott arctípusról meghatározott nevekre asszociálunk. A nagy, kövér fejről például Bobra.

Gondolt már arra, hogy amikor azt a nevet hallja, "Bob", nagyobb fej és kerekebb arc jut eszébe, mintha azt a nevet hallja, hogy "Tim" vagy "Andy"? Vizsgálatai alapján erre a következtetésre jutott Robin Thomas pszichológus-docens. Kutatócsoportjával azt is kimutatta, mindez a névtanulás folyamatára is hat, például ha valakit nem úgy hívnak, ahogy azt külleme alapján elvárnánk, sokkal nehezebben jegyezzük meg a nevét.

Arcajzolás

A vizsgálatban résztvevő kísérleti alanyok főiskolai hallgatók voltak, nők és férfiak egyaránt. Az egyik csoport a kutatók kérésére 15 különböző névhez a rendőrség által a fantomképekhez is használt arcrajzoló szoftverrel készített megfelelő ábrázatot. A másik csoport osztályozta az arcokat, illeszkednek-e a nevekhez, vagy sem. A legerősebb név-arc összefüggést a Bob, Bill, Brian és Jason nevek esetében regisztrálták.

Sanyi vagy Jenő?

A kutatócsoport egy következő kísérlettel az arc-név összefüggés névtanulásra gyakorolt hatását vizsgálta. "A kísérleti alanyok sokkal könnyebben tanulták meg az archoz véleményük szerint illeszkedő nevet. Bár amikor az emberek gyermekeiknek nevet választanak, nem tudják, hogyan néz majd ki felnőttként. Mégis, úgy tűnik, a társadalom névadási hagyományába illeszkedik a kinézet is" - mondta Thomas, a kutatás vezetője.

Mondd: Bob!

Feltételezésük szerint az arc-név asszociációs folyamatban a név kiejtése játszhat szerepet az elvárt vizuális reprezentációban. Például a "Bob" névben található kerek "o" hang hat arra a kognitív képre, ami elképzelteti velünk a hozzá rendelt arcot.

"Magyar nevekkel még nem zajlott hasonló vizsgálat" - mondta az Indexnek Tóth Péter, aki a Zsigmond Király Főiskola oktatója és evolúciós pszichológiával foglalkozik. "A kulturális hagyományok hatással vannak a névadásra. Más kutatásokból tudni lehet, hogy a társadalmi rétegződés erősen befolyásolja a nyelvhasználatot, illetve a névadást is. Különösen igaz volt ez régen. Például az alacsonyabb társadalmi rétegekből származó személyek kisebb szókinccsel rendelkeznek, ennek megfelelően a névpopuláció is kisebb, amelyből választanak. Ez a jelenség az arc-név asszociációra is hat" - fogalmazott

A Miami Egyetem kutatói az arc-név asszociációról szóló tanulmányukat a Psychonomic Bulletin & Review folyóiratban publikálták.