
Vizsgálat indul a környezetvédő hajó és a bálnavadászhajó összeütközése miatt
További Környezet cikkek
A karbon-kevlár szövetből készült és a lopakodó bombázóra hasonlító, óránként 93 kilométeres sebességre képes trimaránt japán bálnavadász hajók felderítésére használta a Sea Shepherd az Antarktisz vizein. Az Új-Zélandon bejegyzett futurisztikus hajó a Sonan Maruval ütközve erősen megrongálódott a Commonwealth-öbölben. Nem süllyedt el, a környezetvédők megmentették ettől. Hatfős legénységét sértetlenül kimentették.
Az Ady Gil (az eredeti neve egyébként Earthrace volt) 2006-ban épült meg, 2,5 millió dollárból (468 millió forint), amit a környezetvédő szervezet támogatói adtak össze. A hajó hossza 24 méter, 13 tonnát nyom, két, egyenként 540 lóerős motorját biodízel hajtja. Az Ady Gil tartja a Föld körbehajózásának gyorsasági rekordját a kizárólag motorral hajtott, vitorla nélküli hajók között, 60 nap, 23 óra, 49 perces idővel, amivel az addigi csúcsot 13 nappal javította meg. A vitorlások között egyébként 50 nap 16 óra a rekord. A hajó megépítésével, és a rekordkísérletekkel a környezetvédők célja azt bemutatni, hogy zöld technológiák használatával is el lehet versenyképes teljesítményeket érni.
"Az új-zélandi kormány a leghatározottabban ellenzi, hogy Japán bálnavadászatot folytasson az Antarktisz vizein, de azt is, hogy bárki emberek halálát okozza ott. Új-Zélandra hárul a vizsgálat, de Ausztrália is segít benne" - mondta a miniszter. Közben a környezetvédők helikopterrel akarják folytatni a japán hajóval a tengeri csetepatét. Paul Watson, a Sea Shepherd alapítója és a szervezet fő hajójának kapitánya közölte, hogy a helikoptert a hajóról indították el.
Tudományos kutatás örve alatt Japán folyamatosan megsérti az 1986 óta érvényben lévő bálnavadászati moratóriumot, feldühítve ezzel egyebek közt Ausztráliát és Új-Zélandot. Az elmúlt években gyakoriak voltak a környezetvédők és halászok közötti összetűzések, többször előfordult, hogy hajóik összeütköztek. A szerdai ütközés volt évek óta a legsúlyosabb incidens.
