Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

21 év után is szennyez az Exxon Valdez olaja

2010.01.20. 09:30 Módosítva: 2010-01-20 09:30:40
Egy amerikai kutatócsoport megvizsgálta azt az alaszkai partszakaszt, ahova az Exxon Valdez tankhajóból több tízezer tonna olaj ömlött huszonegy éve. Az olaj jelentős része még mindig a talajban van.

Az Exxon Mobil egyik olajszállító tankere, az Exxon Valdez 1989. március 24-én zátonyra futott Alaszka déli partjainál. Körülbelül negyvenmillió liter nyersolaj ömlött ki egy bő kétezer kilométer hosszú partszakaszra, ennek negyven százaléka egy kis tengerszoros, Prinz William Sound környékére jutott. A baleset következménye minden idők egyik legnagyobb természeti katasztrófája volt, negyedmillió tengeri madár, több ezer tengeri vidra, háromszáz fóka és két tucat kardszárnyú delfin pusztult el a szennyezés miatt.

A Exxon Valdez ürítése 89-ben
A Exxon Valdez ürítése 89-ben

Centikkel a felszín alatt

Bár az Exxon állítása szerint a környéken nem történt visszafordíthatatlan pusztulás, környezetvédelmi szakértők és halászok nem osztottá az olajtársaság véleményét. A környezetvédők érveit támasztja alá a philadelphiai Temple University tudósainak kutatása, amit a Nature Geosience című tudományos szaklap legújabb számában publikáltak. A tanulmány szerint a tengerszorosnál még 21 évvel a katasztrófa után is elég néhány centire lefúrni az alaszkai talajba, hogy előbukkanjon az Exxon Valdez olaja.

Kármentesítés a partoknál a szennyezés után
Kármentesítés a partoknál a szennyezés után

A hároméves kutatást vezető Michel Boudafel szerint ennek oka a helyi talaj kétrétegű szerkezete: egy könnyen áteresztő, kavicsos réteg alatt egy igen rossz áteresztőképességű, tömörebb réteg találgató. A felső réteg megfogja az olajat, de igen lassan szivárog a mélyebb rétegbe, és mivel oxigénben és tápanyagokban igen szegény talajról van szó, a szennyezés eltüntetéséhez szükséges olajfaló mikrobák nem tudnak elterjedni. Egyes partszakaszokon ma is elég öt-tíz cenitre lefúrni, hogy a felső rétegben levő nyersolajra bukkanjunk.

Az érintett partszakaszokat többször is próbálták megtisztítani az olajtól, de 1992-ben történt az utolsó ilyen nagyszabású akció. Akkor arra számítottak, hogy a maradék olaj néhány év alatt eltűnik, de egy hét évvel ezelőtti kutatás arra jutott, hogy a talajból csak az ott található olaj négy százaléka bomlik el évente. Boudafelék most azt próbálják kitalálni, hogyan lehetne felgyorsítani ezt a folyamatot

A kapitány megúszta

Az Exxon Mobil a katasztrófa után többször járhatott az amerikai bíróságokra. Először ötmilliárd dollárra büntették, majd ezt négymilliárdra később 4,5 milliárdra módosították, végül a legfelsőbb bíróság 2008. júniusában 507,5 millió dollárra mérsékelte az összeget. Ezt az Exxon Mobil el is fogadta, de egy évvel később további 480 millió dollár kifizetésére kötelezték. Az összeggel a katasztrófa helyszínén élőket kárpótolták – a helyi lakosság nagy része halászatból élt a baleset idején.

Igazságért tüntetők Washingtonban
Igazságért tüntetők Washingtonban

Az Exxon Valdez kapitánya, Joseph Hazelwood azonban komolyabb büntetés nélkül megúszta a pereket, annak ellenére, hogy részeg volt, amikor a baleset történt. Hazelwood jól bevodkázva irányította a hajót – illetve nem irányította, nem volt a parancsnoki hídon, amikor a tanker zátonyra futott.