21 év után is szennyez az Exxon Valdez olaja
További Környezet cikkek
Az Exxon Mobil egyik olajszállító tankere, az Exxon Valdez 1989. március 24-én zátonyra futott Alaszka déli partjainál. Körülbelül negyvenmillió liter nyersolaj ömlött ki egy bő kétezer kilométer hosszú partszakaszra, ennek negyven százaléka egy kis tengerszoros, Prinz William Sound környékére jutott. A baleset következménye minden idők egyik legnagyobb természeti katasztrófája volt, negyedmillió tengeri madár, több ezer tengeri vidra, háromszáz fóka és két tucat kardszárnyú delfin pusztult el a szennyezés miatt.
Centikkel a felszín alatt
Bár az Exxon állítása szerint a környéken nem történt visszafordíthatatlan pusztulás, környezetvédelmi szakértők és halászok nem osztottá az olajtársaság véleményét. A környezetvédők érveit támasztja alá a philadelphiai Temple University tudósainak kutatása, amit a Nature Geosience című tudományos szaklap legújabb számában publikáltak. A tanulmány szerint a tengerszorosnál még 21 évvel a katasztrófa után is elég néhány centire lefúrni az alaszkai talajba, hogy előbukkanjon az Exxon Valdez olaja.
A hároméves kutatást vezető Michel Boudafel szerint ennek oka a helyi talaj kétrétegű szerkezete: egy könnyen áteresztő, kavicsos réteg alatt egy igen rossz áteresztőképességű, tömörebb réteg találgató. A felső réteg megfogja az olajat, de igen lassan szivárog a mélyebb rétegbe, és mivel oxigénben és tápanyagokban igen szegény talajról van szó, a szennyezés eltüntetéséhez szükséges olajfaló mikrobák nem tudnak elterjedni. Egyes partszakaszokon ma is elég öt-tíz cenitre lefúrni, hogy a felső rétegben levő nyersolajra bukkanjunk.
Az érintett partszakaszokat többször is próbálták megtisztítani az olajtól, de 1992-ben történt az utolsó ilyen nagyszabású akció. Akkor arra számítottak, hogy a maradék olaj néhány év alatt eltűnik, de egy hét évvel ezelőtti kutatás arra jutott, hogy a talajból csak az ott található olaj négy százaléka bomlik el évente. Boudafelék most azt próbálják kitalálni, hogyan lehetne felgyorsítani ezt a folyamatot
A kapitány megúszta
Az Exxon Mobil a katasztrófa után többször járhatott az amerikai bíróságokra. Először ötmilliárd dollárra büntették, majd ezt négymilliárdra később 4,5 milliárdra módosították, végül a legfelsőbb bíróság 2008. júniusában 507,5 millió dollárra mérsékelte az összeget. Ezt az Exxon Mobil el is fogadta, de egy évvel később további 480 millió dollár kifizetésére kötelezték. Az összeggel a katasztrófa helyszínén élőket kárpótolták – a helyi lakosság nagy része halászatból élt a baleset idején.
Az Exxon Valdez kapitánya, Joseph Hazelwood azonban komolyabb büntetés nélkül megúszta a pereket, annak ellenére, hogy részeg volt, amikor a baleset történt. Hazelwood jól bevodkázva irányította a hajót – illetve nem irányította, nem volt a parancsnoki hídon, amikor a tanker zátonyra futott.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.