Növendékállatok nagy távolságra történő szállítását a tervezet semmilyen feltétel mellett nem engedélyezi. A korhatár malacok esetében 4 hét, bárányok esetében 1 hét, borjak esetében 2 hét, míg csikók esetében 4 hónap.
Tilos kikötni
A bizottság javítani akarja az állatok szállítási körülményeit is. A tervezet értelmében jelentősen növelnék a járműben egy állatra jutó férőhely méretét. Ez konkrétan lebontva annyit tesz, hogy sertések esetében 40, marhák esetében 16, míg juhok esetében 32 százalékkal tágabb hely állna az állatok rendelkezésére. A jövőben tilos lesz kikötni az állatokat szállítás közben; lovak esetében minden állatnak saját box jár a járművön belül.
Minden állatfaj esetében rögzítenék a jármű belsejében előírt hőmérsékletet, a járművekben hőmérséklet-érzékelőket, valamint etető- és itatóvályúkat szerelnének föl. Ezzel egyidejűleg fokoznák az ellenőrzést, és szigorítanák a büntetéseket. Így például a vétkes sofőr elveszítené jogosultságát állatszállítmányok fuvarozására, a járművének forgalmi engedélyét pedig bevonnák.
A túlélés a cél
Mint David Byrne EU-biztos szerdai tájékoztatóján közölte: derűlátó azzal kapcsolatban, hogy az állatszállítmányokra vonatkozó előírások radikális módosítása mielőbb hatályba léphet. Mint hozzátette, a tervezet heves vitákat váltott ki, főleg a miniszterek tanácsában. Mindazonáltal reméli, hogy az új előírások 2005 végéig életbe lépnek.
Az új szabályozás fő célja az, hogy minimálisra csökkentse a szállítás során az állatokat érő stresszt, s ezáltal mennél több haszonállat élje túl a hosszú utat. Az új menetidők megkönnyítik az ellenőrzést is, hiszen ezentúl a maximális szállítási időtartam egybeesik azzal az idővel, amelyet a sofőrök egyhuzamban a volán mögött tölthetnek. A speditőrök szempontjából pedig könnyebbé válik a szállítás, hiszen a járműveken belüli hőmérséklet szabályozása, etető- és itatóberendezések fölszerelése révén az állatok az állásidőre is a járműben maradhatnak.
Az új szabályozás nyomán Byrne a szállítási költségek minimális mértékű emelkedésére számít. Mint elmondta, a bizottság abból indul ki, hogy a fajlagos fuvarköltségek (állatonként és szállítmányonként) 0,9-1,5 százalékkal fognak növekedni. Ez azonban az EU-biztos álláspontja szerint "még elfogadható".