Lajos, Patrícia
Index - In English In English Eng

Mégsem a Nap okozza a globális felmelegedést

2007.07.11. 17:15
Korábban felvetődött néhány tudósban, hogy talán mégsem a környezetszennyezés okozza a globális klímaválozást, hanem inkább a forró napszelek. Néhány grafikon összehasonlításával kiderült, hogy szó sincs ilyesmiről, az ember felelőssége egyértelmű.

Néhányan úgy hiszik, hogy nem is az emberiség, hanem a piszokul forró Nap tevékenysége okozza a globális felmelegedést, vagy legalábbis nagyban hozzájárul a klímaváltozáshoz. Egy új tanulmány azonban arra a következtetésre jutott, hogy nem a Nap aktivitása okozza a modernkori felmelegedést. A legutóbbi húsz évben ugyanis a Nap aktivitása csökkent, a Földön mégis nőtt az átlaghőmérséklet.

Egy pillanatig sem tagadják a tanulmány szerzői, hogy a múltban a kozmikus sugárzásnak valóban nagy hatása volt a felmelegedésre, ma azonban már nem így van, és ezzel le is lehet zárni a vitát, mondja Mike Lockwood, a brit Rutherford-Appleton laboratórium munkatársa, aki a svájci World Radiation Centerben dolgozó Claus Froehlich segítségével írta meg az elemzést.

Lockwood azért vágott bele a munkába, mert 2007. elején az egyik népszerű brit tévécsatornán leadtak egy dokumentumfilmet, amely a kozmikus sugárzás hatásáról szólt, és a globális felmelegedést átverésként állította be. A műsorban azonban – nyilván véletlenül – figyelmen kívül hagyták a kevésbé szimpatikus adatokat. Az utolsó említett adat 1980-as volt, és ezt követően egészen másképp kezdtek alakulni a dolgok.

Eltérő adatok

A tudósok megnézték az elmúlt negyven év adatait a Nap aktivitásáról és a kozmikus sugárzásról, majd összehasonlították a grafikonokat a globális felszíni átlaghőmérséklet változását ábrázoló görbével. Ez időszak alatt körülbelül 0,4 Celsius--fokot nőtt a hőmérséklet.

Tudni kell, hogy a Nap aktivitása nagyjából tizenegy éves ciklusban váltakozik, és hogy a huszadik században végig kicsit nőtt a nap aktivitása. 1985 körül azonban a trend megfordult, és a Nap aktivitása csökkenni kezdett, ugyanakkor a földi hőmérséklet tovább nőtt, legalább olyan gyorsan, ha nem gyorsabban, mint előtte. Tehát ebben a periódusban biztosan nem a Nap okozta a felmelegedést.

ENSZ klímaváltozással foglalkozó kormányközi bizottsága, az Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) februárban kiadott jelentése szerint az üvegházhatást okozó gázok tizenháromszor nagyobb szerepet játszanak a felmelegedésben, mint a Nap tevékenysége. A szervezetet azonban sokan bírálták amiatt, hogy nem veszi figyelembe a kozmikus sugárzás elméletét, amelyet Henrik Svensmark és Eigil Friis-Christensen, a dán nemzeti űrközpont munkatársai dolgoztak ki.

Eszerint a kozmikus sugárzás apró részecskéket termel, amelyek segítik a felhőképződést. Összességében a felhők hűtik a Földet, de a nagyobb naptevékenység periódusaiban a Nap erős mágneses mezeje blokkolja a kozmikus sugárzást, emiatt csökken a felhőképződés, tehát a Föld ilyenkor felmelegszik. Lockwood szerint elemzése félresöpri ezt az elméletet.