Árpád
-2 °C
3 °C

Kiszivattyúznák az olajat a Prestige-ből

2002.12.14. 22:28
Hamarosan az Európai Közösség elé kerül az elsüllyedt Prestige tartályhajóban rekedt olaj kiemelésével foglalkozó terv. Az elképzelés lényege, hogy egy távirányítású fúrót és szivattyút juttatnak le a tankerhez, lyukat fúrnak hajótesten, és az olajat uszályokra szivattyúzzák.
A terv kidolgozója a Smit International, egy rotterdami székhelyű, elsüllyedt hajók kiemelésével foglalkozó vállalat. A Smit úgy becsüli, hogy a hajóban maradt 60 ezer tonna olaj kiemelése 20 és 30 millió euró közötti összegbe kerül majd, írta a New Scientist.

Roppant bonyolult

A Smit elképzelése szerint egy távirányítású fúrót és szivattyút engednének le a Prestige-re. Az eszközzel egy 15 centiméteres átmérőjű lyukat fúrnának a hajótesten, amibe egy csövet vezetnének a felszínről. Ezen repceolajat pumpálnának a tartályokba, hogy a nyersolajat felhigítsák. A keveréket ezután egy másik csövön uszályokra szivattyúznák.

A november 19-én elsüllyedt Prestige 3,5 kilométer mélyen hever az Atlanti-óceán fenekén, körülbelül 200 kilométerre északnyugatra Spanyolország partjaitól. Még soha nem emeltek ki olajat két kilométernél mélyebbről. "Úgy gondoljuk, műszakilag lehetséges - mondta Lars Walder, a Smit munkatársa -, de roppant bonyolult lesz."

Az egyik probléma, amivel meg kell küzdeniük, az Atlanti-óceán háborgó vize. "A hullámok négy-öt méter magasak - mondta Walder -, szóval nagy hajókra lesz szükségünk."

Még legalább ennyi

Eddig kilencezer tonna olajat mosott ki a víz a spanyol partokra, gyakorlatilag kipusztítva a helyi élővilágot. "Még legalább ennyi jön" - mondta Kevin Colcomb, a brit tengeri és parti őrség (MCA) munkatársa. Ez a szervezet az olajfolt elleni küzdelemben segít Spanyolországnak. A francia Nautile tengeralattjáró múlt heti vizsgálataiból az derült ki, hogy az olaj jelenleg is folyik a tankerből, körülbelül 125 tonna naponta.

Nagyjából 23 kilométernyi uszadékterelő tutajt helyeztek ki eddig, hogy távol tartsák az olajfoltot a folyók torkolataitól. Azonban a part túlságosan nagy szakasza védtelen, és a hullámok is túl nagyok a tutajok számára.

Olcsóbb, mint takarítani

A szakértők korábban úgy gondolták, hogy a tankerben található olaj a tengerfenék hideg vizétől besűrűsödik. Az MCA is úgy vélte, hogy az olaj hőmérséklete dermedéspont alá kerül majd. "Kissé meglepődtünk a szivárgás láttán" - mondta Colcomb.

Annak eldöntése, hogy egyáltalán kiemeljék-e az olajat, egyértelműen politikai jellegű lépés a spanyol kormány részéről. Az olajat ugyanis egyszerűen nem éri meg felszínre hozni. "A kiemelés ára meghaladja az olaj értékét - magyarázta Walder -, de ez még mindig olcsóbb, mint az esetleg kifolyó olajat eltakarítani."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?