Jónás, Renátó

Új lázcsillapító készül Szegeden

2007.02.14. 15:36
A Dél-Alföldi Neurobiológiai Tudásközpont kutatói az eddigiektől eltérő hatásmechanizmusú gyógyszert fejlesztettek ki. Az új lázcsillapítóval talán elkerülhetők lesznek a káros mellékhatások.

A létezőktől eltérő hatásmechanizmusú lázcsillapító fejlesztésén dolgoznak a Dél-Alföldi Neurobiológiai Tudásközpont (DNT) kutatói. A vegyület magyar szabadalmaztatása már folyamatban van - mondta Telegdy Gyula akadémikus szerdán az MTI-nek.

A láz kialakulása láncreakciószerű folyamat. A végén prosztaglandin termelődik, amely közrejátszik a testhőmérséklet emelkedésében - mondta a professzor. A hagyományos lázcsillapítók mind a prosztaglandin szintézisét gátolják.

A Szegeden felfedezett vegyület viszont az eddig ismerttől lényegesen eltérő módon működik, és akkor is hatásos lehet, ha a prosztaglandin termelődése már elkezdődött. Így talán a hagyományos gyógyszerek mellékhatásai nélkül tud majd lázat csillapítani - mondta az egyetemi tanár.

Izotin, a csodaszer

A DNT kutatói brit tudósokkal együttműködve az izotin nevű, már régebben ismert vegyület tanulási folyamatokra gyakorolt hatását vizsgálták. Ezzel párhuzamosan más vegyületek lázcsillapító hatásának mérése is folyt Szegeden, s pusztán kíváncsiságból megnézték, hogy az izotinnak van-e ilyen tulajdonsága - ismertette a felfedezés előzményeit a professzor. Kiderült, hogy a legkülönbözőbb típusú lázakat lehet izotinnal csillapítani. A további vizsgálatok arra irányultak, hogy az izotin anyavegyületével rokon molekuláknak létezik-e, és ha igen, milyen mértékű a lázcsillapító hatása.