Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Eltűnt a felfújható visszatérőegység

2002.07.18. 09:11
Az Európai Űrügynökség által fejlesztett futurisztikus visszatérőkabin Kamcsatka felett tűnt el kisérleti útján. Majdnem ugyanekkor egy új japán szuperszonikus repülőgép prototípusa semmisült meg a dél-ausztrál sivatagban.
A visszatérő egység az a masszív titán- és kerámiatartalmú buborék, ami az űrből jön, és a légkörbe visszatérve felizzik, miközben a belsejében utazó űrhajósok és kísérleti állatok ökölbe szorult arccal izzadnak és rezegnek.

Könnyű és sokoldalú

Jön! Jön! Jön!
[forrás: ESA]
Az Európai Űrügynökség (ESA) egyik kutatási programjában olyan visszatérő egység kifejlesztésén dolgoznak, amelyet a légkörbe érkezés során felfújható hőpajzs véd. A felfújható visszatérési és leszállási technológia (IRDT) fő előnye, hogy nagy súlymegtakarítást jelent a korábbi nehéz konstrukciókhoz képest.

A felfújt állapotában tollaslabdához hasonló alakú eszköz kerámiaszálakból és szilícumalapú gumiból készül. A konstrukció a tervek alapján másodpercenként hét kilométeres belépési sebességet képes elviselni. A tollaslabda alakú fékezőlufi a légkörbe érve ezer Celsius fokra képes felizzik miközben ejtőernyőként funkcionál, 50 km/óra sebességre lassítva az egységet.

Medvék közt

Az ESA a sikeres kísérleteket követően könnyített mentőkabin gyanánt az Alfa űrállomásra lőne fel párat az IRDT-kből. A legutóbbi kísérletet sajnos nem mondhatják sikeresnek. A 2000 februárjában elvégzett pottyantásos tesztelések után a múlt héten kétszáz kilométer magasságból szerették volna zuhantatni a tárgyat.

Az egységet július 12-n hajnalban lőtték fel egy orosz tengeralattjáróról. Az IRDT a kitűzött magasságban levált a rakétáról, ekkor hallottak róla utoljára: a szétválás miatt ilyenkor rendkívül sok irreleváns lángoló törmelék zuhan, így szem elől tévesztették.

A tudósok feltételezései szerint az IRDT valahol Kamcsatka félszigetén érhetett földet. "A landolási zóna nagyon nagy, az egység nagyon kicsi. A területen körülbelül száz medve és pár tucat katona él, így valószínűleg napokba vagy hetekbe kerül míg megtaláljuk." - mondta Lionel Marraffa az ESA programvezető mérnöke a New Scientistnek. A szakemberek ugyanakkor nem zárják ki azt sem, hogy a visszatérő egység pajzsa egész idő alatt nem fúvódott fel, és az eszköz elégett.

Woomera burning

A hétvégén ugyancsak ebsorsra jutott a japán űrrepülési laboratórium (NAL) nemzeti kísérleti repülőgép újgenerációs szuperszonikus tömegközlekedési célokra (NEXST) nevű prototípusa. A NEXST újítása, hogy különleges kialakítású törzse miatt hangrobbanás nélkül lépi át a hangsebességet. A kutatás fő motívuma az, hogy ha a dolog beválik, az ilyen személyszállítók könnyedén átléphetnék a hangsebességet lakott területek felett is - ahol egyébként jelenleg tilos nekik. Ma az egyetlen hangsebességnél gyorsabb utasszállító a Concorde.

A 11,5 méteres szárnyfesztávú kísérleti modellt a szállítórakétának kellett volna tizennyolc kilométeres magasságba repítenie. A fellövés után pár másodperccel azonban mindkét eszköz a talajba csapódott, miután a NEXST leszakadt a hordozóról.

A dél-ausztráliai sivatagban elhelyezkedő Woomera kísérleti terepet valószínűleg elátkozták a helyi őslakosok. Tavaly októberben itt kudarcolt a NASA azóta leállított hiperszuperszonikus scramjet kísérlete is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?