Hortenzia, Gergő

Vizet találtak a Marson

2002.05.26. 17:23
Hatalmas mennyiségű fagyott vízre bukkantak a NASA kutatói a Mars felszínén. A víztömeg ötszáz méter mély óceánt alakítana ki bolygó felszínén, ha felolvadna. Az eddigi sejtéseket megerősítő felfedezés után felgyorsulhat a Mars-expedíció terve és az élet nyomai utáni kutatás is.
Hatalmas kiterjedésű vizet találtak a Marson jégformában a NASA kutatói. A jég kevéssel a felszín alatt helyezkedik el. A felfedezés nyomán a NASA akár húsz éven belül emberek Marsra küldése mellett dönthet - véli a BBC tudósítója. A felfedezés hivatalos bejelentése csütörtökön várható, annak egy jelentős tudományos szakfolyóiratban való megjelenése előtt.

Hova lett a sok víz?

A felfedezést a Mars Odyssey szonda tette, mely február óta gyűjt adatokat a bolygóról. A szonda adatai megerősítették a korábbi feltételezéseket a bolygó hatalmas víztartalékairól. Az új megfigyelések választ adhatnak a tudományos életet már hosszabb ideje foglalkoztató problémák egyikére is.

A tudósok már korábban is találtak arra utaló jeleket, hogy a Mars felszínét valaha óceánok borították, azonban nem találtak választ arra a kérdésre, hogy hova lett a hatalmas vízmennyiség. A szonda mostani mérései alapján a válasz - felszívódott a bolygó felszínét borító laza homok-szikla rétegben. Az Odyssey szonda egy gammasugaras spectrométerrel a Mars felszínének összetételét vizsgálta, külön megjelölve az ott fellelhető hidrogént.

Lenyűgöző víztömeg

Csillagászok véleménye szerint a felszín alatt egy méterrel található hidrogén a fagyott víz jégkristályaiban lelhető fel. Ugyanezzel az eszközzel fedezték fel a hold sarki övezeteinek árnyékos oldalán a jeget. A víz nyomait a Marson más módszerekkel is bizonyította az Odyssey szonda. A kutatókat lenyűgözte a Marson található víz mennyisége - írja a BBC. A tudósok eredetileg legkevesebb egy év alatt gondolták bizonyíthatónak a víz jelenlétét a bolygón, ehhez képest már hetekkel a kutatás megkezdése után bizonyítékkal szolgált a szonda.

A víztömegre a bolygó déli féltekén, a hatvanadik szélességi övétől délre találtak rá, feltételezéseik szerint ugyanez előfordulhat a bolygó északi féltekén is - erre ugyan bizonyítékuk még nincsen. A felfedezés nagyban meghatározhatja a következő szondák landolási helyét, illetve az élet nyomai utáni kutatást is jobban fókuszálhatja. A jég mennyisége alapján végzett számítások szerint ötszáz méter mély óceán boríthatta a bolygó felszínét.