Lebegő lift két éven belül
Az első mágneses lifteket várhatóan 2008-ban mutatja be a tokiói székhelyű Toshiba Elevator and Building Systems, áll a cég közleményében. A lift a mágneses vonatokéhoz hasonló technológiára épít: a mágneses vonzást és taszítást kihasználva haladna előre kijelölt pályáján. A haladási iránynak megfelelően a kabin egyik felét vonzaná pályája, a másikat taszítaná, ami kényelmes és csöndes utazást tesz lehetővé, írta meg a CNN. A mágneses szerkezetek nem érnek hozzá pályájukhoz, hanem pár milliméterrel, esetleg centiméterrel elemelkedve lebegnek.
Lassú
A két év múlva elkészülő liftek 300 métert tesznek majd meg percenként, lassabbak lesznek tehát, mint a társaság hagyományos elven működő felvonói: azok akár egy kilométert is megtesznek egyetlen perc alatt.
A mágnestechnológiát elsősorban nagysebességű vonatoknál alkalmazzák. Az egyetlen üzemelő személyszállító mágneses vonatot Sanghajban találjuk, a városközpontot köti össze a Pudong Nemzetközi Repülőtérrel. Legnagyobb sebessége 430 kilométer óránként, a harminc kilométeres szakaszt 7 perc 20 másodperc alatt teszi meg a vonat.
Drága
Az óriási költségek miatt azonban csak lassan terjed a technika, és legtöbbször még azelőtt lefújják a projekteket, hogy nekikezdenének. A Berling-Hamburg útvonalra tervezett 292 kilométeres szakaszt például ezért nem készítik el, mert Németország szerint a befektetés sosem térülne meg. A tervezett szakaszok jelentős része meglehetősen rövid, pedig pár kilométeren nem igazán mutatkozik meg a rendszer előnye. A legizgalmasabb építkezésre Kínában lehet számítani, ahol a tervek szerint legkésőbb 2010-re elkészül a Sanghaj-Hangzhou útvonal. Ez 170 kilométer hosszú lesz, a vonat legnagyobb sebessége eléri a 450 kilométert óránként, átlagsebessége 378 kilométer lesz.
Akiknek pedig ez sem elég, azok vákuumcsőbe pakolnák a mágneses meghajtású vonatokat, ezek elvileg pillanatok alatt elérhetnék a 6-8 ezer kilométeres óránkénti sebességet. Ez elég ahhoz, hogy kevesebb mint egy óra alatt eljussunk Budapestről New Yorkba, míg manapság az út repülővel is tíz órát vesz igénybe. Persze a gyors haladáshoz még szükséges valamennyi földmunka. Először ásni kell egy hétezer kilométeres alagutat az óceán alá, azt végig kell önteni tekercselt betonnal, és ki kell szívni a levegőt a járatból.