Vendel

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Megvan a malária és a moszkitó géntérképe

2002.10.03. 11:43
Tudósok nemzetközi konzorciuma nyilvánosságra hozta a malária kórokozó és az azt hordozó szúnyog genetikai felépítését. A Nature és a Science tudományos folyóiratokban megjelentetett cikkben a kutatók arról írnak, hogy a genetikai kód feltérképezése új maláriaellenes gyógyszerek, vakcinák és egyéb kezelési módok kifejlesztéséhez vezethet.
Hat évbe és 15 millió dollárba került a tudósoknak, hogy megfejtsék a malária megértéséhez létfontosságú két élőlény genetikai felépítését: a Plasmodium falciparum kórokozóét és az azt hordozó Anopheles szúnyogét. A felfedezés új gyógyítási és kezelési módok kifejlesztésének lehetőségével kecsegtet - írja a BBC. A malária évente 3 millió embert öl meg, és a világ legszegényebb országainak fejlődését gátolja.

Száz kutató dolgozott egy szúnyog térképén

Az Anopheles gambiae moszkitó génsorrendjét a Science tudományos folyóiratban publikálta a kilenc ország több mint száz tudósából álló kutatócsoport, amelynek munkáját a marylandi Celera Genomics kutatója, Robert Holt hangolta össze.

Ezzel egyidőben a Nature-ben a marylandi Genomkutató Intézet és az angol Sanger Intézet kutatóinak konzorciuma a Plasmodium falciparum élősködő genomját hozta nyilvánosságra. Az embereket fertőző négy maláriakórokozó közül a Plasmodium falciparum okozza a legtöbb halállal végződő esetet.

Gyógyszert fejleszthetnek

Egyes gének lehetővé tehetik a malária elleni gyógyszerek és védőoltások kifejlesztését, míg mások egészen innovatív megoldások alkalmazását segíthetik: például a szúnyog génállományának módosításával saját immunrendszere vehetné fel a harcot a malária kórokozójával. A génállomány ismerete máris kísérleti gyógyszerek kifejlesztéséhez vezetett, de több kutató is úgy véli, hogy a védőoltás kifejlesztése még 20 évbe is telhet.