Olivér

Már az ősember is használt vécét

2008.04.04. 14:00
Amerikai régészek több mint 14 ezer éves leletek alapján azt állítják, hogy az első amerikai kultúra Ázsiából származhatott – írja a New Scientist. A felfedezés tovább gyengíti az elméletet, miszerint a Clovis-kultúra volt az első amerikai civilizáció.

Az új-mexikói Clovis városka mellett Edgar Billings Howard philadelphiai professzor fedezte fel a városról elnevezett kultúra első nyomait. A körülbelül 13 ezer évvel ezelőtt élt civilizáció tagjai nagyon jól értettek az eszközkészítéshez, és hirtelen tűntek el a kontinensről (egy elmélet szerint egy becsapódó üstökös végzett velük). Évtizedekig tartotta magát a teória, amely szerint a Clovis-kultúra az első észak-amerikai civilizáció, de az utóbbi években egyre több bizonyíték cáfolta ezt. Az elmélet koporsójába most a Oregoni Egyetem Dennis Jenkins vezette kutatócsoportja verte be az újabb szöget.

Ősi nagydolog

Jenkins és kollégái az oregoni Paisley-barlangokban végeztek ásatásokat, ahol állatcsontok mellett néhány kisebb szerszámot is találtak, és egy minden bizonnyal latrinaként és szemetesként is használt gödröt, amelyből csonttörmelékek és fosszilizálódott emberi ürülék került elő. A karbonos kormeghatározás során kiderült, hogy az ürülék 14300 éves, tehát bő ezer évvel idősebb, mint a Clovis-civilizáció. A kutató tizennégy ürülékmintát elküldött a Koppenhágai Egyetemnek, ahol egy helyi tudós, Eske Willerslev dns-vizsgálatokat végzett rajtuk. Az összes mintában találtak emberi dns-t, ami nem volt meglepő, mivel Jenkinsék nem végeztek steril ásatásokat, és a leletek szennyeződhettek a régészek dns-ével. További tesztek során azonban Willerslev olyan genetikai allélokat talált, amelyek megvannak az őslakos indiánokban, és amelyekkel egyik régész sem rendelkezett. A tudós a lapnak nyilatkozva azt is kijelentette, hogy a genetikai vizsgálatok alapján egyértelmű, hogy az első észak-amerikai kultúra nem európai vagy afrikai, hanem ázsiai származású.

Ezt már régóta sejtik a kutatók, akik szerint az ázsiaiak a Bering-szoroson keresztül vándoroltak Észak-Amerikába. Sőt, onnan Dél-Amerikába is eljuthattak, legalábbis erre utalnak a chilei Monte Verdében korábban felfedezett, 14600 éves szerszámok, amelyek szintén idősebbek a Clovis-kultúránál. A probléma – és az évek óta tartó tudományos vita alapja – az, hogy csak Clovis mellett kerültek elő emberi csontok vagy más emberi maradványok. A Paisley-barlangokban talált ősi széklet ezért fontos felfedezés, és sokkal több információt kaphatnának a kutatók nem szennyezett mintákból. Jenkins ezért most azt tervezi, hogy újabb, ezúttal steril ásatásokat végez a barlangokban.