További Tudomány cikkek
- Szakmai körökben is megosztó: most akkor jó vagy rossz az időszakos böjt?
- A madarak harcolnak és udvarolnak is alvás közben
- A nem őszinte viselkedésformák átszövik mindennapjainkat
- Magyar fejlesztés forradalmasíthatja a napelemparkok telepítését
- Eddig ismeretlen fajokat és hegyeket is találtak a víz alatt és a víz fölött is
Az új szabályokat (Reduced Vertical Separation Minima, RVSM) 2002. elején vezették be. A repülőgépek közti függőleges távolság 600 méterről mintegy 300 méterre csökkentésével megduplázódott a zsúfolt légifolyosók kapacitása.
Hirtelen vészhelyzet
A modern repülőgépek képesek pontosan tartani a repülési magasságot, és ez azt is jelenti, hogy megfelelőek az új biztonsági szabályok, jelentette ki Joe Sultana, a brüsszeli RVSM-projekt vezetője. Peter Ladkin viszont azt állítja, hogy az elemzéseknél elmulasztották figyelembe venni a repülési magasságot befolyásoló egyéb tényezőket.
Meglátása szerint különös figyelmet érdemelt volna, hogy megjósolhatatlan a pilóták és a légiirányítás reakciója az automatikus ütközéselkerülő rendszer vészjelzéseire.
Egy másik gép útjába kerülhet
Az ütközéselkerülő rendszer a gép fedélzetén elhelyezett radart használja a közeledő repülőgépek észlelésére, és veszély esetén utasítja a pilótát az emelkedésre vagy a süllyedésre.
Viszont a repülőgépek közti csökkentett vertikális távolság azt is jelenti, hogy az első sikeres kikerülés után valamelyik fél egy harmadik gép útjába kerülhet.
Az Eurocontrol kockázatelemzése szerint a csökkentett távolság kockázata olyan kicsi, hogy 150 évente csupán egy baleset történhet emiatt. "Viszont a közelmúlt néhány balesete azt mutatja, hogy sajnos nem ez a helyzet", mondta Ladkin.
Már volt súlyos baleset
A szakértő három esetet sorol fel, amelyek rávilágítanak a csökkentett távolság jelentette kockázatra, illetve kettő esetében az ütközéselkerülő rendszer is működésbe lépett. Az egyik szomorú példa a baskír légitársaság gépének és a FedEx Boeing 737-esének 71 halálos áldozatot követelő ütközése a Bodeni tó felett. További két esetben pedig nem sokon múlott a baleset.
Ladkin meglátása szerint további vizsgálatokat igényel a pilóták reagálása az ütközéselkerülő rendszer vészjelzéseire. "Nem értjük még annyira a pilóták várható reakcióját a rendszer riasztására, hogy a csökkentett távolság mellett is alatt garantálhatnánk a biztonságot.
Egyszer 150 évben?
Az Eurocontrol hevesen vitatja a szekértő elemzését, és azt állítja, hogy az ütközéselkerülő rendszer nincs kihatással az RVSM biztonságára. Az első 18 hónap repülési adatai nyomán az Eurocontrol frissíti, és várhatóan három hónapon belül publikálja a biztonsági elemzését, de nem várhatóak alapvető változtatások.
Peter Ladkin ugyanakkor nincs meggyőződve arról, hogy az adatok igazolnák az Eurocontrol állítását, hogy a csökkentett távolság repülési óránként 2,5 x 10-9 ütközést okoz, azaz egyet 150 évenként. Ezt ilyen bizonyossággal csak több évtizedes elemzés után lehetne kijelenteni.