Árpád
-2 °C
3 °C

Sikeresen röptettek egy scramjetet Ausztráliában

2002.07.30. 18:06
Sikerrel zárult kedden egy scramjettel hajtott rakéta ausztráliai tesztrepülése. A queenslandi egyetem kutatócsoportja már jó ideje foglakozik a scramjetek, azaz a szuperszonikus égésű torlósugárhajtóművek kifejlesztésével, de ez volt az első olyan kísérlet, mely során a nyílt légtérben röptettek egy ilyen módon hajtott járművet.
A hiperszonikus hajtóművet egy Terrier Orion Mk70-es rakétára erősítették, és több mint 300 km magasságba lőtték fel egy Woomerában található bázisról. A scramjet csak a csaknem tíz perces repülés utolsó másodperceiben üzemelt, mivel beindításához már eleve hatalmas sebességre van szükség. A kutatók szerint a keddi kísérlet zökkenőmentesen folyt le, tökéletes körülmények között.

A nyolc perces repülés adatainak elemzése azonban még beletelhet pár napba, és csak ekkor derül majd ki, hogy minden kifogástalanul működött-e. Mindenestre bíznak benne, hogy a scramjet pályája végén elérte a 2,4 km/s-os (8,600 km/h) sebességet.

Ez volt az első igazi

Scramjetet előszőr az amerikai Védelmi Minisztérium fejlesztőcsoportja (Darpa) röptetett 11 hónappal ezelőtt. Ezt a szerkezetet azonban még egy rögzített kilövőállásból bocsátották útjára. Ezért a queenslandi egyetem mostani tesztje tekinthető az első sikeres nyílt légtéri scramjet-repülésnek. Ez volt egyébként az egyetem csapatának második próbálkozása, első alkalommal ugyanis a kísérlet a gyorsító rakéta hibája miatt meghiúsult.

Hetedannyi üzemanyag kell

A scramjetek jóval könnyebbek, mint a hasonló teljesítményre képes hagyományos hajtóművek. Mivel hiperszonikus hajtóművek az üzemanyag elégetéséhez a repülés közben beszívott levegőt használják, sokkal kevesebb - nagyjából hetedannyi - hajtóanyagra van szükségük, és emiatt kisebb az induló tömegük is. A hajtómű az üzemanyagot a beszívott nagysebességű légáramba fecskendezi, ahol összekeveredik a levegővel és ezredmásodpercek alatt elég.

Huszonötszörös hangsebesség

A folyamat azonban csak 5 Mach feletti sebességnél indul be, ez azt is jelenti, hogy hagyományos rakéták is szükségesek ahhoz, hogy a jármű a megfelelő sebességre gyorsuljon. Üzemanyagnak általában folyékony hidrogént használnak, ennek előnye, hogy felhasználás előtt hűti a motort. A scramjetek felső sebességhatárát még nem sikerült meghatározni, de elméletileg magasabb a Föld körüli pályára álláshoz szükségesnél (20-25 Mach).

Bár a scramjetektől sokan az interkontinentális repülés forradalmasítását várják - egy ilyen módon hajtott repülővel ugyanis két óra alatt el lehetne jutni Londonból Sydney-be -, kezdetben várhatóan inkább kisebb szállítmányokat, például műholdakat fognak az űrbe juttatni és pályára állítani a segítségükkel.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?