Árpád

Elkészült az első szintetikus vírus

2002.07.15. 09:20
Amerikai kutatók kizárólag kémiai anyagok felhasználásával mesterséges poliovírusokat hoztak létre, melyek egérkísérletek során a természetes kórokozóhoz hasonlóan szaporodtak. Az egerek ettől a vírustól is lebénultak és elpusztultak.
Az áttörésről szóló beszámolót a New York egyetemen dolgozó Eckard Wimmer a Science tudományos folyóiratban ismertette. Válaszul azokra a kritikákra, miszerint a kutatási eredményeket bioterroristák halálos vírusok létrehozására használhatnák, az amerikai kutatók azt állították, hogy igen kevés személy rendelkezik ismeretekkel a kísérlet részleteiről. A BBC szerint a szintetikus vírus kifejlesztői egy internetről letöltött "recept" alapján jártak el.

Emberi sejtekkel kombinálták

A vírusok létrehozására a kutatócsoport olyan adatokat használt, melyek már évek óta ismertek, jelesül a gyermekbénulást okozó poliovírus genetikai kódját és térbeli struktúráját. Ennek alapján a kutatók elsőként a mesterséges vírus örökítőanyagát hozták létre, majd szétdarabolt emberi sejtekkel kombinálva létrejött a teljes kórokozó.

Ezek felépítésére jellemző, hogy az egyszerű RNS molekulasort fehérjeköpeny burkolja. A mesterséges vírusokat a ddp hírügynökség jelentése szerint a különböző tesztek során nem lehetett a természetes kórokozóktól megkülönböztetni. A kutatók azt tapasztalták, hogy az ezzel megfertőzött egerek ugyanazon szimptómákat mutatták, mint az eredeti poliovírusnak kitett társaik.

Biokémiai építőjáték

Az eredmények Eckard Wimmer és kutatócsoportja szerint arra utalnak, hogy a genetikai adatok birtokában pusztán kémiai anyagok felhasználásával biológiai rendszerek építhetők. A lemásolt poliovírus egyébként az egyik legegyszerűbb felépítésű ismert kórokozó.

A szintetikus vírus
Clarence James Peters, a Texas egyetem orvosi karán működő biológiai védekezési központ igazgatója szerint a kutatók már hosszú évek óta tudják, hogy elméletileg lehetséges a szintetikus vírus megépítése. Ilyenformán csak idő kérdése volt, mikor történik ez meg valóban. A nyilvánosságot azonban nem szabad azzal riogatni, hogy a mesterséges vírusok létrehozása után a bioterrorizmus ellen semmit nem lehet tenni, vélte Peters.

Jöhet a himlő

Az egyik kutató, Jeronimo Cello szerint könnyű volt összeütni a poliovírus másolatát. "A sokkal veszélyesebb himlővírus komplex felépítésű és nehéz volna összeállítani, de a jövőben még ez is lehetségessé válhat", mondta Cello.

Eckard Wimmer szerint a lehetőségről mostanáig csak beszéltek, de nem vették komolyan. Most végre komolyan kell venni. Véleménye szerint egy természetes vírus kiirtása mostantól nem jelenti egyszerre a veszély eltűnését is, mert a biokémikusok az adatok alapján újból megalkothatják.

Veszélyes abbahagyni az oltásokat

A gyermekbénulást rövidesen világszerte sikerül leküzdeni, és léteznek tervek arra, hogy a kórokozó eltűnése után a védőoltásokat is leállítják. Ezt inkább még egyszer végig kellene gondolni, figyelmeztetett Wimmer.

A vírus ellen oltás elmaradásával védtelenné váló generációk nőnek fel, jóformán kihívva maguk ellen a biológiai fegyvert. A tavalyi terrorhullám során hasonló okból kezdődött kapkodás, az oltóanyag gyártásának újraindítása, amikor kiderült, hogy évtizedek óta nincs kötelező himlőoltás a nyugati világban.

"Az orvosbiológiai kutatásnak megvannak az előnyei és hátrányai. A tudományos fejlődés velejárója a lehetséges veszély. Ez az új valóság, a helyzet új mérlegelésére van szükség", véli a kutatócsoport vezetője.