A Mikulás a kurvák védőszentje

2014.12.06. 08:18

A jóságos, ajándékokat osztogató Mikulás figurája egy 4. századbeli görög püspök, Myrai Szent Miklós alakja körüli legendákból született, ezt mindenki tudja. Miklós életéről kevés megbízható történelmi forrás létezik, de azok mind egyetértenek abban, hogy a püspök a családjától örökölt vagyon nagy részét a szegények és rászorulók megsegítésére fordította, és sokszor osztogatott ajándékot a gyerekeknek, névtelenül, az éjszaka leple alatt - ebből fakad a Mikulás legendája.

Miklóst a jótéteményei miatt sokan tartják a védőszentjüknek, bár a katolikus egyház hivatalosan csak a zálogházak és a pékek védőszentjeként ismeri el. Nem hivatalosan azonban Miklóst tartják évszázadok óta védőszentjüknek többek között a tengerészek, az íjászok, a diákok, Kecskemét városa, és a prostituáltak is.

Utóbbi talán a legbizarrabb, elvégre hogyan lehet védőszentje egy olyan foglalkozásnak, amit nehéz úgy értelmezni, hogy nem sérti meg folyamatosan a "Ne  paráználkodj!" parancsolatát? A legenda szerint Miklós püspök felfigyelt Patara városában egy szegény emberre, akinek három lánya volt, akiket nem tudott kiházasítani, mert nem tudott hozományt adni nekik. Ez a korabeli Kis-Ázsiában azt jelentette, hogy a lányok hajadonok maradnak, és prostituáltként lesznek kénytelenek leélni az életüket. Miklós három, arannyal teli erszényt hagyott a család házának ablakaiban (más források szerint a kéményen pottyantotta le, de ez már valószínűleg a Mikulás-folklór része), ami megfelelt hozománynak, így a három lány férjhez mehetett. A Mikulás a titkos ajándékkel megmentette őket a prostitúciótól, emiatt választották később a legősibb mesterség űzői védőszentnek.

Ha már a Mikulás körüli legendáknál tartunk: nem igaz az a közkeletű hiedelem, hogy a Mikulás közismert alakját, a fehér prémes piros ruhát és sapkát viselő, nagy fehér szakállú, kövérkés, mosolygós apókát a Coca-Cola találta volna ki a harmincas években, és a cég reklámjai nyomán ábrázolja azóta is így mindenki. Ez az alak már jóval a cég – egyébként zseniális – marketinges kampánya előtt ismert volt, a kólagyár által felkért grafikus, Haddon Sundblom fő isnpirációja Clement Clark Moore 1822-es keltezésű verse, a Szent Miklós látogatása volt, amiben pontosan ezt a figurát írja le.