Száz éve, 1912 április 15-én történt minden idők leghíresebb hajókatasztrófája, a Titanic elsüllyedése. Az évfordulón kövesse az Indexszel percről percre az utolsó napot és a tragikus eseményeket, ismerje meg a hajót, amely az emberi nagyravágyás és elbizakodottság szinonimája lett!
Smith kapitány visszatér a hídra, megkérdezi az elsőtisztet, hogy mi történt. Murdoch jelentése szerint jéghegy ütközött a Titanicnak.
Smith megkéri Boxhallt, hogy nézze át a hajót és keresse meg a hajóácsot, aki betömhetné a lyukat.
Alig tíz perc alatt a hajótestben négy métert emelkedik a víz szintje, az első öt vízzáró rekeszt elönti a víz.
Mivel hideg van, sokan visszamennek az A fedélzetre. Több utas felébredt a zajra, de egyelőre senki nem tudja, hogy mekkora a baj. Olyan hírek keringenek az utasok között, hogy azért álltak meg, hogy elkerüljenek egy jéghegyet, mások tudni vélik, hogy a hajó elvesztett egy hajócsavart.
Sokan visszatérnek kabinjukba, és bár tudják, hogy jéghegynek ütközött a Titanic, azt hallották, nem tűnik veszélyesnek.
Boxhall vissztér a hídra és jelentést tesz. Smith kapitány elrendeli, hogy állapítsák meg a hajó pontos helyét.
Thomas Andrews, a Titanic fő tervezőjének jelentése szerint az első hat vízzáró rekeszt elöntötte a víz, előrejelzése szerint a hajó alig két órát maradhat a felszínen.
A kapitány elrendeli, hogy készítsék elő a mentőcsónakokat, szedjék le a ponyvákat róluk. Ezek után megparancsolja Jack Phillips és Harold Bride operátoroknak, hogy küldjenek C. Q. D. jelzést (ekkoriban ez volt az általános segélykérő jelzés). Ezzel a közelben lévő hajóknak jeleznek, hogy bajban vannak, jöjjenek segíteni. Egymás után hatszor küldik el a jelzést.
Számos hajó fogja a segélykérő jezéseket, köztük a Titanic testvérhajója, az Olympic, de ez a hajó 500 mérfoldre van a helyszíntől. Több hajó elindul menteni, a Mount Temple (49 mérföldre van), a német Frankfort (153 mérföld), a Birma (70 mérföld), a Baltic (253 mérföld), a Virginian (170 mérföld) és a Carpathia (58 mérföld).
Befut az első választ, a Frankfurt nevű hajó csak annyit közöl: OK. Egy perc múlva sorra özönlik a többi hajó válasza is.
A Cape Race szikratávíróállomás továbbadja a jelzéseket. A New York-i Wannamaker áruház tetején David Sarnoff rádiós nagyon gyengén fogja a jeleket. Az egész világ értesül a Titanic süllyedéséről. Sarnoff később médiamogul lett.
A kapitány elrendeli, hogy ébresszék fel az utasokat. Nem szirénáznak, nincs általános riadó, a hajón mégis gyorsan elterjed a hír. A legtöbb utas a pincérektől, stewardoktól tudja meg a hírt. John Hardy, a másodosztály főpincére 20-25 kabint riaszt, kinyitja az ajtót és bekiabál, hogy mndenki menjen a fedélzetre mentőmellényben.
Nagy a tolongás a fedélzeten, de egyelőre mindenki a saját osztályának megfelelő fedélzetre megy. Az első osztályon utazó utasok a hajó középső részére mentek, a másodosztályon utazók kissé a tat felé, a harmadosztályú utasok a hajó végén tolonganak.
Sokan mulatságosnak tartják egymáson a mentőmellényt, viccelődnek ezzel.
A kapitány elrendeli, hogy először a nők és a gyerekek szálljanak a mentőcsónakokba. A hajó jobb oldalán Lightoller másodtiszt, a bal oldalán Murdoch elsőtiszt a rangidős, ők engedik be a csónakba az embereket.
A Carpathia észleli a segélyhívást és elindul a Titanic felé. Négy órányira vannak.
Wallace Henry Hartley karmester összeszedi zenészeit és a Titanic zenekara elkezd játszani az első osztályon, később a csónakfedélzeten folytatják a zenélést. A zenekar jó zenészekből áll, a White Star Line megszerezte a Cunard Line-hoz tartozó Mauretania karmesterét, Hartleyt, a Carpathia zongoristáját, Theodore Braileyt is elcsalták, valamint Roger Bricoux csellistát. A bőgős Fred Clark volt, az első hegedűs Jock Hume. Gyors ütemű, vidám zenéket játszottak aznap este. Egyikük sem élte túl a Titanic pusztulását.
Lightoller másodtiszt a hatsó csónaknál állva elkiálltja magát, hogy a nők és a gyerekek szálljanak be. Egyelőre azonban nincs tolongás. Sokan azt gondolják, hogy a hajón nagyobb biztonságban vannak, mint a törékeny csónakban.
A Frankfurt hajó megint bejelentkezik, ők is elindulnak a helyszínre.
Eddig a CQD jelzést adták le, Phillips rádiós a kapitány javaslatára a mostanában terjedő SOS jelzést is leadja.
Az első mentőcsónakot, a 7-es számút lebocsátják. Ide is alig akarnak beszállni, az utasok között van Dorothy Gibson filmsztár, anyja követi, majd rábeszélik esti bridzspartnereiket, William Slopert és Fred Sewardot, hogy szálljanak be. Többen vonakodva követik őket. A beszállást irányító Murdoch elsőtiszt nem vár tovább, vízre bocsátja a csónakot. 28-an vannak rajta pedig 65-en férnének el benne.
Fellövik az első segélykérő rakétát is a parancsnoki híd jobb oldaláról.
További két csónakot eresztenek le, az 5-ös és a 6-os számút, ez utóbbiban szintén csak 28-an ülnek. Molly Brown Denverből próbál eltávolodni a csónaktól, de két férfi beleteszi. A csónak ranngidős tisztje Robert Hitchens, aki a kormánynál volt az ütközés idején. Az 5-ös csónakba később ugrik be dr. Henry Frauenthal (felesége már a csónakban volt), olyan szerencsétlenül ugrik, hogy Mrs. Annie May Stengelre esik, akinek két bordája eltörik, és eszméletét veszti.
A 3-as mentőcsónak is vízen van. Mivel maradt még hely a csónakban és a környéken nem látnak több nőt és gyereket, a hajó rangidős tisztje megengedi, hogy férfiak is beszálljanak. Frederick O. Spedden csatlakozik fiához és feleségéhez, Howard B. Case viszont így sem hajlandó beszállni. A csónakban 32 utas és 11 fős személyzet menekül.
A 8-as mentőcsonakot is leeresztik 39 emberrel. Mrs. Ida Straus nem akar beülni a férje nélkül, erre a ragidős tiszt megengedné Isidor Strausnak, hogy beszálljon a csónakba a korára való tekintettel, de ő elutasítja ezt. A házaspárt nem lehet elválasztani, Mrs. Strauss odaadja ékszereit társalkodónőjének, Ellen Birdnek, majd a házaspár a fedélezeten lévő nyugágyon várja sorsát.
Vízen az 1-es mentócsónak, negyvenen férnének el, de csak 12-en ülnek rajta. A tömeg már korábban a tat felé tódul, mert a közelben lévő csónakokat mind leeresztették. Murdoch elsőtiszt hat fűtőt is a csónakba ültet azzal a felszólítással, hogy maradjanak a hajó közelében, hogy szükség esetén visszahívhassák a csónakot.
A víz eléri a hajó orrát, elfedi a Titanic feliratot.
A 9-es számú csónak is a vízen 56 emberrel. Nagyon sok férfi is van a csónakban, miután a nők nem tudnak átlépni a csónakhoz. Végül három férfit küldenek a nőknek segíteni, miután egy francia asszony majdnem a vízbe zuhan. A csónakban senkinek nincs kése, hogy elvágják a kötelet, de végül sikerült vízre ereszteni a csónakot.
Fellövik az utolsó jelzőrakétát is. Összesen nyolcat lőttek fel, helyi idő szerint 0 óra 45 perc és 1 óra 20 perc között, hétperces időközönként.
A 10-es mentőcsónakot is vízbe eresztik. Egy fekete ruhás nő a csónak és a hajó közé esik, amikor megpróbál beszállni. Kihalásszák a vízből, másodszorra már sikerül a csónakba lépnie.