Fülöp, Evelin
12 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

A Titanic legszerencsésebb utasai

2012.04.15. 03:37
A Titanicot megjárt híres embereknél talán még érdekesebb azoknak a listája, akiknek megvolt a jegyük a hajóra, de mégsem szálltak fel rá. Mivel az indulás előtti hetekben a szénbányászok sztrájkja bénította meg Angliát, sokan voltak, akik visszamondták az utazást, vagy egyszerűen nem tudtak eljutni a kikötőbe az indulásra – többek között ezért sem volt telt ház a hajón. Az útra benevező, majd azt mégis lemondó hírességeknek persze általában nem ez volt az indokuk.
John Pierpont Morgan
John Pierpont Morgan

John Pierpont Morgan milliárdos iparmágnás, bankár és befektető (a nevét ma leginkább a JP Morgan Chase, a világ legnagyobb befektetési bankjának neve őrzi) például ingyenjeggyel utazhatott volna a hajón, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy gyakorlatilag az övé volt az egész. Pontosabban nemcsak a Titanic, hanem a gazdája, a White Star hajótársaság, sőt, annak anyacége, az International Mercantile Marine Co. Morgan az acéliparban és a bankszektorban elért példátlan sikerei után a XX. század elején megpróbálta monopolizálni a tengeri áru- és utasszállítást, de ez túl nagy falatnak bizonyult számára. Az IMM-nek éppen a Titanic elsüllyedése adta meg a kegyelemdöfést, 1915-ben a vállalat csődvédelmet kért (aztán a világháború megmentette, és egészen 1986-ig létezett US Lines néven). Morgannek tulajdonosként természetesen tiszteletjegye, sőt saját, névre szóló lakosztálya volt az első osztályra, ki is akarta használni a remek marketinglehetőséget, aztán az utolsó pillanatban lemondta az utat, üzleti ügyekre hivatkozva.

Milton S. Hershey, a nevét viselő csokoládéval világhírűvé vált Hershey's édességgyár alapítója fizetett a jegyért, a 300 dolláros előleg számlája a mai napig a pennsylvaniai Hershey múzeumban látható. A csokimágnás európai vakációját szakította félbe, hogy üzleti tárgyalásokra utazzon New Yorkba, a Titanickal, de a felesége betegsége miatt pár nappal elhalasztotta a hazautat.

Alfred Gwynne Vanderbilt
Alfred Gwynne Vanderbilt

Alfred Gwynne Vanderbilt milliárdos playboy viszont éppen hogy meghosszabbította európai vakációját, ezért mondta le az utolsó pillanatban az utazást a Titanicon. Az inasát a poggyásza nagy részével azonban feltette a hajóra, ő oda is veszett a katasztrófában. Ironikus, hogy három évvel később egy másik hajó, a Lusitania feldélzetén halt meg, amikor azt az ír partok közelében elsüllyesztette egy német tengeralattjáró.

Szintén hiába vette meg a jegyét Edgar Selwyn, a XX. század első fele színházi világának egyik meghatározó figurája. Színész volt, drámaíró, producer, rendező, és elsősorban színháztulajdonos, az övé volt több színház a Broadwayen és szerte Amerikában. Fontos szerepe volt Hollywood megszületésében is, az MGM stúdió elődje, a Goldwyn Pictures megalapításával (a név fele a Selwynből, a másik fele a társalapító Goldfish nevéből származik). A hazautat azért halasztotta el, hogy ott lehessen a brit drámaíró Arnold Bennett új darabjának ősbemutatóján. Producertársa, akivel Európába érkezett, Henry B. Harris nem mondta le a Titanicra szóló jegyét, meg is halt a katasztrófában.

Robert Bacon
Robert Bacon

Robert Bacon, az USA éppen leköszönő francia nagykövete is a Titanicon utazott volna haza. A hajó lekésését és ezzel az életét annak köszönheti, hogy az utódja, Myron T. Herrick késve érkezett Párizsba átvenni a posztot. A Titanicot ezért családostul lekéste a konzul, és csak a másfél héttel később induló SS France fedélzetén tudott hazautazni (ez volt egyébként a hajó első útja, hasonlóan a Titanicéhoz).

Guglielmo Marconi Nobel-díjas olasz fizikus-feltalálót a rádió atyjaként ismerjük, de nagypályás üzletember is volt, aki a saját találmányaira épített Marconi Companyt, a világ első távközlési cégét vezette. A Titanic szikratávíróit és rádióit is a cég üzemeltette, emiatt magát Marconit is meghívták az első útra, de ő visszautasította azt (egyébként is New Yorkban tartózkodott akkoriban). 1912 júniusában a katasztrófa okait vizsgáló bíróság is meghallgatta. Később az olasz szenátus tagja lett, belépett a fasiszta pártba, Mussolini az olasz tudományos akadémia elnökévé nevezte ki, majd 1937-ben meghalt szívinfarktusban.

Magyarok a Titanicon?

Bár száz év alatt sok, főként családi legendákon alapuló újságcikk és beszámoló született a Titanic magyar utasairól és túlélőiről, egyetlen bizonyíték sincs arra, hogy ők valóban léteztek volna. A pletykák alapja valószínűleg a Soproni Hírlap 1912. május 4-i száma, ami név szerint említ néhány magyar kivándorlót, akik a Titanicon utaztak. Az itt felsorolt Kisik Antal, felesége és két gyereke, Hoffer Lujza, valamint Reischl Ferenc nevei azonban nem szerepelnek a hajó hivatalos utaslistáján, sem a legénység lajstromában. Az Encyclopedia Titanica archívuma hét olyan utast említ, akik az adataik megadásánál Magyarországot – illetve az Osztrák–Magyar Monarchiát – jelölték meg hazájukként, ők azonban valójában mind horvátok voltak Vagovinából, Ostrovicából, és Krtinából.

Valóban magyar volt viszont a Titanic segítségére siető Carpathia egyik hajóorvosa a három közül, az eredetileg fül-orr-gégész dr. Lengyel Árpád.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!