Lehel

Ezerötszáz üstököst fedezett fel a SOHO szonda

2008.07.04. 16:05
Egy amerikai amatőr csillagász találta meg a NASA és az Európai Űrügynökség közös szondájának képein az ezerötszázadik új üstököst - jelentette a hírek.csillagászat.hu portál.

A NASA és az ESA közös, 1995-ben indított SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) nevű űrszondája elsősorban központi csillagunk külső, napkoronának nevezett tartományának vizsgálata, valamint a Nap-Föld kölcsönhatások tanulmányozása révén vált híressé. Ugyanakkor a napkutatás melléktermékeként a szonda képeinek segítségével számos, Napunkhoz nagyon közel elhaladó üstököst is sikerült felfedezni.

Az ismert napsúroló üstökösök a SOHO felbocsátása előtt ritkaságszámba mentek (ami a Naptól való kis távolságuk miatt érthető is). A szonda speciális megfigyelési technikája (a Nap korongját kitakarják a képkészítés során, így láthatóvá válik csillagunk koronája és közvetlen környezete is) révén egy évtized alatt csaknem százszorosára emelkedett a Napot erősen megközelítő, felfedezett üstökösök száma.

A felfedezésekben a szondán kívül jelentős szerepe van annak a főleg amatőr csillagászokból és lelkes érdeklődőkből álló közösségnek, akik a SOHO publikus, az internetről letölthető képeit folyamatosan átbogarászva felismerik és azonosítják az üstökösöket, és az adatokat elküldik a Nemzetközi Csillagászati Uniónak.

A jubileumi, ezerötszázadik üstököst egy amerikai amatőr csillagász, Rob Matson találta meg a SOHO egyik, június 25-én készített felvételén. Mr. Matson rutinos és hatékony üstökösvadásznak számít: a mostani volt a 76., általa felfedezett SOHO-üstökös. A szonda másfélezredik találata a Kreutz-féle üstökösök családjába tartozik. Ezek az égitestek egy néhány évszázaddal ezelőtt felrobbant üstökös maradványai, melyek pályájuk napközelpontja során átlagosan 200 ezer km-re haladnak el központi égitestünk felszínétől, így többségük a megfigyelt közelítés során el is párolog.