Judit

A tripper a legerősebb élőlény

2008.04.15. 16:00
Amerikai tudósok a gonorrhoea, vagyis a tripper baktériumát vizsgálva meglepő felfedezésre jutottak: az organizmus saját testsúlyának százezerszeresét képes elhúzni – írja a New Scientist.

A New York-i Columbia Egyetem kutatói Michael Sheetz vezetésével a tripper (népies nevén kankó) baktériumát, a Neisseria gonorhoeae-t vizsgálták. A tudósok arra voltak kíváncsiak, hogy a parányi élőlény hogyan használja filamentumait, vagyis azokat a mozgékony, hosszú és összehúzódni is képes szálakat, amiket egyes baktériumok produkálnak. A kutatók előtt ismert volt, hogy a tripper kórokozója rendelkezik ilyen filamentumokkal és azokat mozgásra használja, de azt nem tudták, hogy az organizmus ezeket összenyalábolva megsokszorozza az erejét.

A tudósok az organizmust apró géldarabok közé helyezték, és azt figyelték, hogy mennyi baktérium tudja elmozdítani azokat. Az elektronmikroszkópos felvételeken azt látták, hogy a baktériumok olykor nem egy szállal, hanem több filamentum egyesített erejével ragadják meg és húzzák a géldarabokat. Ez az erő gyakran tízszer erősebbnek bizonyult, mint egy szál ereje, és a baktérium több órán keresztül fenn bírta tartani. A kutatóknak sikerült megmérniük az organizmus erejét, a baktérium akár egy nanonewtonnal is képes volt vonszolni a gélt, ami a testsúlyának nagyjából százezerszeresének megfelelő erő. Vagyis olyan, mintha egy százkilós ember elhúzná mondjuk ezt a tízezer tonnás hidat.

A kutatók szerint nincs még egy olyan élőlény, ami ilyesmire képes, ezért a baktérium filamentumait, illetve az azokban levő, összehúzódásért felelős proteint a legerősebb ismert biológiai motorként említik a felfedezést leíró tanulmányban. Az eredmény segíthet a gonorrhoea fertőzésének jobb megértésében.