Aliz

Folyékony vizet láttak magyarok a Marson

2009.04.28. 15:10 Módosítva: 2009-04-28 15:10:18
Mikroszkopikus skálájú folyékony víz is lehet a Marson, amit elméletileg akár élőlények is felhasználhatnak a bolygón.

A marsi élet keresésének fő iránya a folyékony víz utáni nyomozás. Ennek keretében a Collegium Budapest és a berlini Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt munkatársai új eredményeket értek el nemrég, írja a Hírek.csillagászat.hu.

Az Európai Űrügynökség és a Magyar Űrkutatási Iroda támogatásával dolgozó szakemberek olyan folyásnyomokra hasonlító alakzatokat fedeztek fel a Mars Reconnaissance Orbiter űrszonda 30 cm/pixeles felbontású képein, amelyek akár folyékony víz mozgásának eredményeként is keletkezhettek.

20090428 marsfolyas 540

Sikerült olyan modellt alkotniuk, amely alapján egy rendkívül vékony vízréteg valóban megjelenhet a sarkvidéki dűnemezők tetején tavasszal, létrehozva a folyásos alakzatokat. Emellett földi extrém életformákat vizsgálva olyan élőlényeket tanulmányoztak, amelyekhez hasonlók akár a Mars felszínén is megélnének.

Az úgynevezett kriprobiotikus kéreget alkotó baktériumok a kőzetek felszíne alatt néhány milliméterrel találhatók bolygónkon. Az őket borító vékony kőzetréteg védelmet nyújt az erős ultraibolya sugárzás ellen, de annyi fényt beenged, amennyi a fotoszintézishez elegendő. Az ásványi szemcsék alkotta tömött szerkezet pedig segít a víz visszatartásában.

A marsi megfigyelések, modellszámítások és a földi analógiák egybevetése alapján elképzelhető, hogy a vörös bolygó sarkvidéki dűnéinek felső rétegében extrém életformák találhatók, mint arról nemrég az Astrobiology és az Icarus folyóiratokban beszámoltak.