László
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Valami becsapódott a Jupiterbe

2009.07.21. 16:45 Módosítva: 2009.07.21. 16:46
Új sötét folt jelent meg a Jupiter déli pólusa környékén, amely feltehetően egy kisbolygó vagy üstökösmag becsapódási nyoma lehet. Magyarországról is készültek fényképek a jelenségről.

Anthony Wesley ausztrál amatőrcsillagász július 19-én éjjel lefotózta egy kisbolygó vagy üstökös Jupiterbe csapódásának a helyét, írta meg a Hírek.csillagászat.hu. A folt először szokványos sötét sarki viharnak tűnt, csak a látási viszonyok javulása után derült ki, hogy nem csupán sötét, hanem a műszerek szerint teljesen fekete jelenségről van szó. Az elméleteket, miszerint a folt egy egyszerű holdárnyék vagy a Kallisztóhoz, a Jupiter egyik holdjához hasonló sötét objektum, sorra elvetették (ugyanis ebben az esetben a folt rossz helyen is van és a mérete sem megfelelő, továbbá még mozgása sem elég gyors ahhoz, hogy tényleg árnyék legyen).

A képeken az óriásbolygó déli poláris régióban, a 216 fokos jupiterrajzi hosszúságnál egy új, sötét színű folt látszik, amely nagyon hasonlít a Shoemaker-Levy 9 üstökös 1994-ben történt becsapódása által keltett nyomra.

Anthony Wesley felfedező felvétele.

A Universe Today szerint Glenn Orton (Jet Propulsion Laboratory) a NASA Intravörös Távcsövével készített felvétele megerősíti, hogy a Jupiteren lefotózott fekete folt egy becsapódás nyoma. A hír gyorsan bejárta a világot, a Universe Today mellett a SpaceWeather.com és a Slashdot is beszámolt a felfedezésről - ez utóbbi hatására a látogatók serege túlterhelte Anthony Wesley webszerverét.

Még július 20-án hajnalban elkészült az első magyar felvétel is a becsapódásról, amelyet Lőrincz Miklós készített egy 20 centiméteres Newton távcsőre szerelt webkamerával (a kép a felfedezést nem ismerve készült, így a szerencse is közrejátszott a sikeres észlelésben). Tőle függetlenül Szarka Leventéék is megörökítették a jelenség nyomait. Észleléseikről a makszutov.hu fórumában lehet részletesen olvasni.

Lőrincz Miklós fotója egy jupiterfordulattal a felfedezés után készült.