Auguszta

Kezdődik a rejtélyes Epszilon Aurigae kettőscsillag két évig tartó fedése

2009.08.31. 16:50
Az Epszilon Aurigae a Szekeres csillagkép szabad szemmel, akár városi környezetből is könnyen megfigyelhető fényes csillaga. 1821-es felfedezése óta őrzi titkát: 27 évente elhalványodik, ezekben az időszakokban szokásos fényességének alig felével világít, majd közel két év eltelte után fényesedik vissza.

Számos csillagász szerint a csillag valójában egy fedési kettős rendszer. Tagjai keringése során időnként az egyik csillag kitakarja társát vagy annak egy részét, így a rendszer észlelhető fényessége lecsökken. Azonban néhány észlelt jelenséget a modell nem magyaráz meg.

20090829 epsaur

Idén ősszel új lehetőséget kapnak a szakemberek a csillag vizsgálatára, és számítanak a nagyközönség segítségére is. A csillag ugyanis túlságosan fényes a legtöbb professzionális teleszkóp számára. Így, hasonlóan sok változócsillag megfigyeléséhez, nagy szerepet kapnak az amatőr csillagászok megfigyelései. A változó fényességű csillagok megfigyelési adatait Magyarországon az MCSE Változócsillag Szakcsoportja gyűjti, amely továbbítja a legnagyobb nemzetközi szervezet, a Változócsillag-Észlelők Amerikai Társasága (AAVSO) felé.

Fantáziakép az ε Aurigae rendszerről (Forrás: Brian Thieme, www.citizensky.org)

A megfigyeléseket összegyűjtő és feldolgozó Citizen Sky program vezetője Robert Stencel, aki 1982 és 1984 között tanulmányozta a csillagot. Az eredmények szerint a rendszerben egy szuperóriás főcsillag és egy rejtélyes társcsillag található. Az óriás olyan hatalmas, hogy ha saját Napunk helyét elfoglalná, a Föld is a csillag belsejében helyezkedne el. A rejtélyes kísérő hatása csak 27 évenként jelentkezik, de a kutatóknak mindeddig nem sikerült pontosan tisztázni a kísérő tulajdonságait, mivel csak ezen a közvetett módon van lehetőség a kimutatására. A jelek szerint a rendszer még ennél is furcsább: vannak arra utaló adatok, hogy egy nagy tömegű test, valószínűleg egy igen nagy bolygó, spirális pályán folyamatosan közeledik a rejtélyes sötét társ felé. A most esedékes fedés alatt születő megfigyelések kulcsfontosságúak lehetnek a jelenség megértésében és annak eldöntésében, hogy ez a feltételezett bolygó valóban létezik-e, és anyacsillagába zuhan-e.