11:00, November 27.
Kalifa Nemzetközi Stadion F csoport
20:00, November 27.
Spanyolország 0
Németország 0

Az univerzum leghidegebb csillagait fedezték fel

2011.08.25. 09:28
A világűrben eddig felfedezett leghidegebb csillagokra bukkantak az amerikai űrhajózási és űrkutatási hivatal, a NASA kutatói.

Az űrben keringő infravörös űrtávcső segítségével sikerült megfigyelniük száz úgynevezett barna törpecsillagot, amelyeknek az átlaghőmérséklete nem haladja meg az emberi test hőmérsékletét. Közöttük rekorder is akad – a 1828+2650 elnevezésű törpe -, amelynek a hőmérséklete nem éri el a szobahőmérsékletet (25 Celsius-fok) – közölte a NASA pasadenai laboratóriuma. A WISE-űrtávcső 2010 januárjától 2011 februárjáig vizsgálta át az infravörös tartományban az égboltot, és fedezte fel a minden korábbinál hidegebb égitesteket, amelyeknek a létezését a tudósok korábban csak elméletileg tudták bebizonyítani.

"Az eddig ismert barna törpecsillagok a befűtött tűzhely hőmérsékletéhez álltak a legközelebb. Az új barna törpék osztályának felfedezésével képletesen szólva mintha a konyhából a ház egy hűvösebb helyiségébe mentünk volna át" – tette hozzá David Kirkpatrick, a pasadenai Kaliforniai Műegyetem infravörös adatfeldolgozó és elemző központjának munkatársa.

A felfedezett égitestek viszonylag közel - 9-40 fényévnyire - találhatók a Naphoz. A naprendszerünkhöz legközelebb eső csillag a Proxima Centauri vörös törpe (mintegy 4 fényév). A Naprendszerhez való távolságuk szerint az amerikai tudósok által most felfedezett objektumok a 7. helyen állnak, a nyolcadik helyre szorítva a Ross 154 vörös törpét.

A barna törpecsillagok más csillagokhoz hasonlóan összenyomódó gáz- és porfelhőkből születnek, de sokkal kisebbek, és soha nem érik el azt a tömeget, hogy atommag-reakció menjen bennük végre és világítsanak a horizonton. A legkisebb ismert barna törpék a Jupiter tömegének az 5-10-szeresei. Létezésük kezdetén még őrzik a keletkezésük időszakából megmaradt hőt, de idővel kihűlnek. Az első, bizonyítékokkal alátámasztott törpecsillag-felfedezés 1995-ben történt.

• Hírek