További Űrkutatás cikkek
Fehér Anettka október 23-iki űrugrásához minden előkészület megtörtént, a Nyizsnij Novgorod melletti zárt katonai támaszpontról száll majd fel a tévés műsorvezető egy különleges repülőgéppel - írta meg az MTI.
Nem űrhajó
Anettka űrhajósoverallban fogadta az érkezőket, és bemutatta a jelen lévő szakembereket - köztük Magyari Bélát, akit annak idején Farkas Bertalan mellett jelöltek ki az első magyar űrhajósnak, és aki ma már az Anettka Space Project (ASP) munkatársa.
Anettka október 23-át, nemzeti ünnepünket szeretné azzal köszönteni, hogy végrehajtja a világ első űrugrását.
Ez nem űrhajóval történik majd, és nem is számít űrutazásnak, mivel a Földet nem kerüli meg a médiasztár. A speciális repülőgépet - amely képes fennmaradni 30 ezer méteren vagy még magasabban, és amelyben egy ideig súlytalanság uralkodik majd - a közelmúltban fejlesztették ki a MiG repülőgépet gyártó orosz katonai vállalat szakemberei. Az első utas Anettka lesz, akit két pilóta visz fel a magasba. Az űrugrásról videófelvétel készül majd.
Három évvel ezelőtt a MiG gépeket gyártó orosz világcég igazgatója, Nyikolaj Nyikityin megígérte Anettkának, hogy feljuttatja az űrbe, és ez az ígéret most teljesülni fog.
Anettka mintegy 50 percig tartózkodik majd a gépen, ez idő alatt eljut a koromfekete űrbe, megszemléli a Földet, majd visszatér oda, ahonnan a gép felszállt.
Titkos gép
Anettka az Indexnek elmondta, hogy az utazás ténye, és annak dátuma már biztos, csak egy orvosi vizsgálat van hátra. Ezt az egyhetes vizsgálatsorozatot minden évben elvégzik Kecskeméten, ahol a Budapest TV volt műsorvezetőjét folyamatosan extrém terhelésnek teszik ki. A repüléshez, és egy majdani esetleges űrutazáshoz sok feltételnek kell eleget tenni, de Anettka eddig mindig megfelelt, mert – mint elmondta – tökéletes a csontozata, tökéletesek az agyi erei, ráadásul bírja a 9G-s terhelést.
Arra a kérdésre, hogy milyen géppel repülnek, nem kaptunk pontos választ, csak az derült ki, hogy a MiG gyártja a modellt. Az űrturisták utazási irodája, a Space Adventures ugyan ajánl egy gépet, a MiG-25-ös típust, amivel 32 ezer dollárért 30 kilométeres magasságig juthatnak fel a jelentkezők, de Anettka szerint nem erről a modellről van szó. A szóban forgó típus állítólag jóval nagyobb, mint egy átlagos vadászrepülő - olyan hosszú, mint egy Concorde. Utánakerestünk, egyetlen olyan gépet találtunk a MiG történetében, amellyel az űrbe akartak jutni, a MiG-105 viszont 1978-ban repül utoljára. A szovjet döntéshozók akkor döntöttek úgy, hogy inkább az űrrepülőre gyanúsan emlékeztető Buránra költik a rubelmilliárdokat.
Ez a gép viszont szóba sem jöhet, hiszen a sajtótájékoztatón új típust emlegettek. Inkább valamilyen titkos modellről lehet szó. Ezt támasztja alá, hogy Anettka sem mondhatott a gépről semmit. Mindenesetre ő lesz az első civil, akit felengednek a rejtélyes MiG-re.
Négyszeres hangsebesség
A részleteket viszont már Forgács Rezsőtől, a műsorvezető férjétől tudtuk meg, mert ő ért hozzá. A gép úgy száll majd fel, mint bármelyik vadászrepülő, és úgy is viselkedik 20 kilométeres magasságig. Ott megemelik az orrát, a repülő hossztengelye a Föld felszínére merőleges lesz, és négyszeres hangsebességgel 30 kilométeres magasságig repülnek. Itt kikapcsolják a hajtóművet, és a földfelszínhez képest 45 fokos szögig visszaengedik a gép orrát, de a mozgási energia 45-55 kilométeres magasságig viszi Anettkát és a legénységet. Innen jön a zuhanás 18 kilométeres magasságig, de várhatóan 8 percig a súlytalanság állapotába kerül a gép.
Forgács Rezső szerint Anettka nem fizet a repülésért, a MiG azért a műsorvezetőt viszi fel, mert ő lelkes, megfelel minden feltételnek, és mert elvarázsolta a szakembereket. Ezzel együtt Anettka nem tett le arról, hogy egy nap űrhajóval is eljusson az űrbe.