A több tucat levélben a NASA és a vele kapcsolatban álló cégek alkalmazottainak vitája bontakozik ki, miszerint kérdéses, hogy a Columbia fellövésekor a hordozórakéta üzemanyagtartályáról leszakadó szigetelésdarab mekkora sérülést okozhatott az űrsikló hőpajzsán, és ez mennyire veszélyeztetheti az űrsikló biztonságát. A mérnökök az aggodalmaik ellenére nem küldték el levelezésüket a NASA felsővezetőinek.
Megkésett vita
"Miért egy nappal a landolás előtt beszélünk erről, és nem a fellövés utáni napon?" - tette fel a kérdést William C. Anderson, a United Space Alliance LLC alkalmazottja, mintegy 24 órával az űrsikló katasztrófája előtt - írta a CNN. Miközben a csoport nagy része arra összpontosított, hogy a futómű meghibásodása esetén miként kellene kivitelezni a kényszerleszállást, Anderson arra figyelmeztette őket, hogy sokkal nagyobb problémákra is számítani lehet. Ha például a szárny leválik, vagy egy méretes lyuk tátong rajta, akkor már nem kerül sor a leszállásra, fejtette ki véleményét.
Elméleti kérdés
A NASA elmondása szerint ezek az üzenetek - beleértve a valós eseményekre kísértetien hasonlító jóslatokat is - csupán egy "mi lenne, ha..." elmélkedés részét képezték, miközben a mérnökök egyértelműen meg voltak győződve arról, hogy az űrsikló a sérülés ellenére rendben le fog szállni.
"Meglepetés volt számunkra, amikor ez a "mi lenne, ha" szituáció végigjátszódott. Erre nem számítottunk." - mondta Robert Doremus, a küldetésirányító központ mechanikai rendszerekkel foglalkozó csoportjának vezetője az AP-nek. Az elemzések is arról tanúskodtak, hogy a leszakadt szigetelés által okozott sérülés minimális lehetett.
Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!