Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Veszélyes küldetésre indult a Discovery

2007.10.23. 17:40
Magyar idő szerint kedd este fél hatkor sikeres startot hajtott végre a Discovery űrrepülőgép. Az utat komoly biztonsági aggályok előzték meg, a küldetés az eddigi legbonyolultabb a Nemzetközi Űrállomás (ISS) szerelésére indított missziók történetében.

Az űrsikló közép-európai idő szerint 17 óra 38 perckor indult útnak a floridai Kennedy Űrközpont 39A kilövőállásából. Az STS-120 kódjelű küldetés az eddigi legbonyolultabb az ISS-re indított missziók között. Az asztronauták egy rutinellenőrzést követően dokkolnak az űrállomáshoz, majd három napos megfeszített munkával új modult kapcsolnak az ISS-hez, egy vázelemet pedig áthelyeznek. Összesen öt űrsétát terveznek, az egyiken az űrhajósok az űrsikló hőpajzssérüléseit javító manővereket fogják gyakorolni.

A start (kép: NASA)

Rés a pajzson

Lehet, hogy ezeket a technikákat élesben is alkalmazni kell majd, a Discovery ugyanis az űrsiklók között is eléggé kiszolgált darab, eleve nem száz százalékos épségben indult útnak. A szénnel és szilíciummal erősített 44 hővédő panel közül ugyanis három már eléggé elvékonyodott – ez komoly vitát is szült az amerikai űrügynökségben október közepén. Amikor az űrsikló visszatér a Föld légkörébe, több ezer Celsius-fokra hevül, ettől óvják meg az űrhajósokat a hővédő panelek.

A NASA biztonsági mérnökeinek egyik fele azt mondta, hogy az űrsikló így is felszállhat, de több kollégájuk vitatta ezt. Egy tőlük független szakértőcsoport, az űrhivatal Mérnöki és Biztonsági Központja kifejezetten ellenezte a startot. A központot a Columbia űrrepülőgép 2003-as katasztrófája után hozták létre. A Columbia négy és fél éve azért semmisült meg, mert egy leváló szigetelőhab-darab megsértette a hővédő pajzsot, és a NASA ezt akkor nem vette észre.

A vitának a küldetés vezető felügyelői vetettek véget, akik zöld utat adtak a Discoverynek. Az űrsiklóprogram igazgatója, Wayne Hale szerint nincs ok aggodalomra, bár az ABC Newsnak korábban beismerte, hogy a katasztrófa lehetősége sem zárható ki teljesen. Mint elmondta, az űrsiklók 26 éves karrierje után sem tudják még pontosan, hogy milyen tényezők befolyásolják a hőpajzs állapotát.

A hővédő pajzs esetleges sérüléseit már könnyebben észreveszik, mint a Columbia tragédiájának idején. Speciális kamerák figyelik a startot, a jobb észlelés érdekében igyekeznek nem éjszaka indítani az űrsiklót, és a missziókba is beépítettek egy aprólékos procedúrát, amely során centinként vizsgálják meg a paneleket. A legutóbbi küldetésen, az Endeavour augusztusi útján az űrsikló három helyen is megsérült, a legnagyobb sérülés nagyjából nyolcszor öt centis volt. A javítás igen kényes folyamat, és újabb sérüléseket okozhat, ezért a NASA végül úgy döntött, hogy sérülten hozza vissza az Endeavourt. Most külön űrsétán szimulálják majd a javítási folyamatot, hogy több gyakorlatot szerezzenek ezen a téren.

A Discovery legényésge (kép: MTI/EPA)

Női vezető

A Discovery hétfős legénységének parancsnoka Pam Melroy, ő a második nő, aki ebben a szerepben bizonyíthat. A 46 éves Melroynak ez lesz a harmadik űrrepülése. A pilóta a 45 éves George Zamka, akinek ez az első útja. Zamka igazi sportőrült, szabadidejében súlyt emel, fut, búvárkodik és biciklizik. A legénység legtapasztaltabb veteránja a 46 éves Scott Parazynski, aki most ötödször jár az űrben, és négy űrsétán is részt fog venni. Hozzá képest a nála egy évvel idősebb Doug Wheelock zöldfülű (először vesz részt ilyen küldetésen), de ő is kiveszi a részét majd három űrsétából.

A 41 éves Stephanie Wilson a legénység másik hölgytagja, egyben a legfiatalabb és az egyetlen bélyeggyűjtő a fedélzeten. Az olasz Paolo Nespoli az európai űrhivatal, az ESA delegáltja. Az 50 éves Nespoli a Harmony nevű olasz modul helyre rakásában fog segédkezni. A legénység utolsó tagja a 46 éves Daniel Tani, aki az ISS-en marad és csak a decemberre tervezett STS-122 misszión tér vissza. A Discoveryre szóló retúrjegyét a 48 éves Clayton Anderson kapja meg – ő még júniusban ment fel az Atlantisszal, azóta az űrállomás legénységét erősítette.

Az STS-120 a százhuszadik küldetés az űrrepülőgéppel, a Discovery harmincnegyedik repülése és a huszonharmadik, az ISS-hez indított misszió. A 14 napos utat követően az űrsikló a tervek szerint november 6-án tér vissza. A NASA a küldetéssel az első Star Wars film bemutatásának harmincadik évfordulója előtt is tiszteleg: Luke Skywalker fénykardja velük utazik a Discoveryn.