József, Bánk

Esik az eső a születő bolygók körül

2007.08.30. 11:30
Óriási mennyiségű vizet fedeztek fel a csillagászok a Perszeusz csillagkép egyik fiatal naprendszerében. A csillagközi porból formálódó bolygókat vízpára veszi körül, amiből állandóan esik az eső.

A NASA Spitzer űrteleszkópja eddig egyedülálló jelenséget figyelt meg a Perszeusz csillagképben, tőlünk ezer fényévnyire. Az NGC 1333-IRAS 4B kódjelű naprendszerben éppen születőben vannak a bolygók, amelyeknek leendő anyaga egy hatalmas porkorong formájában található meg a központi csillag körül. A New York-i University of Rochester egyetem csillagászai óriási mennyiségű vizet fedeztek fel a rendszerben - a kutatók Nature magazinban megjelent tanulmánya szerint ez több mint az ötszöröse a Föld teljes vízkészletének.

Az NGC 1333-IRAS 4B közopnti csillaga és a porkorong körülötte (Forrás: NASA)

Az űrben jellemzően aszteroidákban és üstökösökben, jég formájában jelen levű víz a porfelhő részecskéivel ütközve egyre apróbb darabokra esik szét, majd párává alakul, végül eső formájában csapódik ki. Az NGC 1333-IRAS 4B bolygói tehát állandó esőzések közepette születnek. A víz jelenléte önmagában még nem ritka dolog az űrben, de folyékony halmazállapotban nagyon ritkán lehet megfigyelni - márpedig ez lenne az egyik nagyon fontos feltétele a földihez hasonló élet kialakulásának.

A mostani felfedezés azért különösen izgalmas, mert most sikerült először megfigyelni, hogy a víz más úton is eljuthat az egyes bolygókra, mint jégtartalmú aszteroidák becsapódásával (ahogyan a tudósok szerint a Föld óceánjai is születtek).