Eufrozina, Kende

Húsz éven belül telefonálhatunk E.T-nek

2008.03.04. 12:24
A Földön kívüli élet kutatását célzó Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI) projekt alapítója szerint két évtizeden belül életre és akár intelligens fajra bukkanhatunk a Földhöz hasonló exobolygókon – írja a Daily Mail.

Az 1961-ben létrehozott SETI-program alapítója, a most 76 éves Frank Drake a BBC egyik műsorában tette merész kijelentését. Az amerikai asztrofizikus szerint a Földhöz hasonló exobolygók utóbbi években történt felfedezése és a következő években elinduló kutatások okot adnak az optimizmusra. "Nagyjából a következő húsz évben sokat fogunk tanulni a Földön kívüli életről és nagyon valószínű, hogy a galaxisunkban találunk is ilyen életformákat, akár intelligenseket is" – fogalmazott a tudós.

Drake közel fél évszázaddal ezelőtt azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy megalkotott egy hét faktorral számoló egyenletet, amivel megbecsülte a galaxisunkban található földönkívüli civilizációk számát. A kutató szerint nagyjából tízezer technológiailag is fejlett életforma létezik a Tejútrendszerben. Drake kijelentéseit tudóstársai többnyire nem vették komolyan, most azonban a tudós újra reflektorfénybe került, ahogy a Földön kívüli élet kutatása fellendült az utóbbi időben.

Ilyen lehet a napkelte a Gliese 581c-n (kép: NASA/Karen Wehrstein)

Intergalaktikus hívás

Tavaly áprilisban egy svájci csillagászcsapat két, a Földhöz hasonló bolygót fedezett fel a Naprendszeren kívül. A Gliese 581c és 581d jelű bolygókon minden körülmény adott az élet kialakulásához, és Drake szerint rengeteg hasonló égitest található az univerzumban.

A SETI vezető csillagásza, Seth Shostak osztotta a tudós optimizmusát. "Kétszázmilliárd csillag van csak a mi galaxisunkban, legalább a felük körül keringenek bolygók. Ha csillagonként átlagosan öt bolygóval számolunk, az ötszázmilliárd bolygót jelent. Arcátlanság lenne azt gondolni, hogy a Föld az egyetlen olyan hely, ahol érdekességek történnek" – fogalmazott Shostak.

A Földön kívüli élet kutatása jövőre kaphat új erőre, amikor a NASA üzembe helyezi a Kepler Űrteleszkópot, ami százezer csillagot fog négy éven keresztül figyelni, hogy felfedezze a Földhöz hasonló méretű bolygókat. Miután az űrteleszkóp megállapítja, melyek az életre leginkább alkalmas közeli exobolygók, a SETI arra fog koncentrálni, hogy kommunikációs eszközeikkel elérjék az ezeken a bolygókon feltételezett értelmes lényeket.