Gyöngyi

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Magyar fedezte fel a legnagyobb ismert bolygót

2006.09.15. 16:18
Feladta a leckét a csillagászoknak az a bolygó, amelynek felfedezését Washingtonban jelentették be. A HAT-P-1 jelű égitest a legnagyobb és egyben a legkisebb sűrűségű az eddig felfedezett több mint 200 planéta közül - és ez nem illik bele semmilyen elméletbe.

A bolygót felfedező csapat vezetője Bakos Gáspár csillagász-fizikus, a massachusetsi Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársa. Mint a tudós a sajtótájékoztatón elmondta, a HAT-P-1 a tőlünk 450 fényévnyire levő Gyík csillagképben található, egy ikercsillagpár egyik csillaga körül kering. Átmérője 38 százalékkal nagyobb, mint a Jupiteré, tömege viszont csak feleakkora.

A planéta sűrűsége negyedannyi, mint a vízé, ez még egy parafadugó sűrűségénél is kevesebb. "Ha létezne egy óriási, kozmikus fürdőkád, a bolygó lebegne benne, akárcsak a Szaturnusz" - nyilatkozta Bakos. De míg a Szaturnusz úgy viselkedne, mint egy jéghegy, és nagyobb része víz alatt lenne, addig a HAT-P-1 a felszínen lebegne, egy strandlabdához hasonlóan.

Felfújt

Bakos kollégája, Robert Noyes szerint a felfedezés azt sugallja, hogy a bolygók kialakulására vonatkozó elméletek körül valami nincs rendben (1999-ben már felfedeztek egy hasonló objektumot, a HD 209458b-t). Nagysága és sűrűsége mellett az is furcsa, hogy mindössze huszadakkora távolságra van a csillagától, mint a Föld a Naptól, így 4 és fél nap alatt megkerüli azt.

A gázóriás különcségeire máris létezik két elmélet, mindkettő azt valószínűsíti, hogy a bolygót felfújta valamilyen belső hőforrás. Az egyik teória a csillag vonzását okolja, elképzelhető ugyanis, hogy ez az erő megnyújtja a HAT-P-1-et, és ezért képződik hő a bolygóban. A másik elmélet szerint az égitestben valahogy elkülönült a hélium és a hidrogén, és a nehezebb hélium a bolygó magjában gyűlt össze - ilyen jelenség viszont egyelőre nem ismert a tudomány előtt.

A bolygót a Hungarian Automated Telescope (HAT) nevű kisméretű autonóm teleszkóppal fedezték fel. A teleszkóp hat távcsőből áll, ebből négy Arizonában, kettő Hawaii-n található, és egyetlen Linux-os pc vezérli. A szerkezettel elsősorban a csillagok fényében beálló apró változásokat figyelik meg. A műszert Magyarországon tervezte es épitette Sári Pál, Papp István és Lázár József (Magyar Csillagászati Egyesület) Bakos Gaspár (a fejlesztés idején MTA KTM CSKI) vezetésével.

(A felfedezésről a csillagaszat.hu közöl részletes tudósítást.)