Jónás, Renátó

Földcsuszamlásokat fotóztak a Marson

2008.03.04. 09:55
A NASA Mars Reconnaissance Orbiter űrszondája február 19-én sziklaomlást örökített meg a Mars északi pólusa környékén - jelentette a hírek.csillagászat.hu. A most nyilvánosságra hozott 2400 kép közül az egyiken legalább négy marsi kőlavina látható, amint éppen zuhan lefelé a por és jégtömeg.

Az MRO szonda nagyfelbontású kamerája több kiválasztott helyet figyel a Marson, az évszakok változását tanulmányozva. Február 19-én nem az omlás helyszínének meredek sziklafala volt a fő célpont, hanem a dűnéket fedő szárazjég változásait tanulmányozták a marsi tavasz idején. A csuszamlás felfedezése teljesen véletlen volt.

A teljes felbontású képen egy normál asztallal összemérhető nagyságú részletek figyelhetők meg a 6 km széles es több mint 60 km hosszú területen. A vöröses színű rétegek vízjégben gazdagok. Patrick Russell, a Berni Egyetem munkatársa a NASA közleményében elmondta, hogy a csuszamlás kiváltó okát egyelőre nem tudjuk. A területet továbbra is tanulmányozni fogják, hogy kiderítsék, vajon az ilyen jellegű omlások bármikor bekövetkezhetnek az év folyamán, vagy köze van a korai marsi tavaszhoz is.

A törmelékfelhő 190 méter magasságba emelkedett fel

A leomlott anyag nagy valószínűséggel több jeget tartalmaz, mint port. A következő hónapokban készített képek lehetőséget nyújthatnak arra, hogy a kutatók megbecsüljék, a szikla alján keletkezett új lerakódás milyen mennyiségben tartalmaz jeget. Ha jégtömbök zhantak le, azok várhatóan elpárolognak, így a törmelék méretének időbeli változásai fontos információkkal szolgálhatnak.